Udskift tre-benet kraftstik med CEE-prop

Hej

Vil gerne skifte det tre-benede kraftstik på min gamle Samson elektrodesvejser ud med en CEE-prop.

I kablet er det fire ledere. To sorte, en brun  og en blå. Brun og blå går i ét ben, og de to sorte går i et andet bed. Der går ingen ledere i det midterste ben.

Hvordan forbinder jeg lederne i CEE-proppen?

Jeg har læst andre indlæg om udskiftning af kraftstik, men har ikke fundet noget om lige præcis denne her model.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der måske grundlag for en Samson-klub. Har selv en jeg købte brugt for 40 år siden, og den har gjort det godt i de år.
Din svejser kører formodentlig på 2 faser. Det skal du selvfølgelig være helt sikker på, men det kan du nok se på det gamle stik.
Hvis den stadig har et skilt skulle der gerne stå 380 volt. Så passer pengene

mvh

 varmetossen

Hej

Jeg har 'arvet' min fra den tidligere ejer af vores nedlagte landbrug. 40 år tror jeg i hvert fald, at den er Jeg er egentlig mere til Co2, men til landbrugsmaskiner, er det meget rart med sån' en pind'svejser.

Min Samson er på 380v/25a ifølge typeskiltet, og den må jo køre på to faser (tænker jeg), eftersom de fire ledere i kablet er forbundet parvis til hhv. benet til højre og benet til venster. Skal jeg mon bare forbinder dem til L1 og L2 i CEE stikket?

Jeg kan desuden se, at der både er CEE propper til 16a og 32a. Jeg skal vel have en 32a til denne her? De propper jeg har liggende er selvfølgelig kun 16a
Årh, det går op for mig, at den ikke kan få 380v, da den naturligvis også skal have nul. Jeg må vist lige ha' stikket skilt af igen, og have bekræftet at der kun er monteret ledninger på to ben OG at den ene er nul og den anden fase.
Hej.
 Nej nej.
Din svejser skal bruge 2 x faser = 380 volt og IKKE nul.
I det gamle stik var den forbundet til 2 faser som du forhåbentlig kan se.
Kablet er forbundet to og to for at bære strømmen.

mvh

 varmetossen

Hej Klaus

Tak for svar.

Det var også sådan jeg forstod det i udgangspunktet, men en af mine kollegaer overbeviste mig om, at det ikke kunne virke uden nul. Tak for at rette op på det, så giver monteringen af stikket mening igen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis