ny loft dampspærre i entré i hus fra 1968

Jeg har hevet et træ loft ned i vores entré (ca. 10 m2).
Vil sætte nyt gipsloft op på de nu synlige forskallingsbrædder.
Bag forskallingsbrædderne kan jeg se lige op i rockwool, med en langt fra intakt sølv lignende beklædning (gammel dampspærre?). På loftet er der 300mm rockwool, huset er fra 1968.

Skal jeg sætte ny intakt dampspærre op mellem forskallingsbrædder og det ny gipsloft?
Er det ok at samtlige gipsplade skruer kommer til at perforere dampspærren?
Og er det ok blot at føre dampspærren ud til væggen og tape den fast der?

Eller skal jeg droppe dampspærre nu og senere forsøge at montere dampspærre oppe fra loftsiden, ved at fjerne rockwool'en, montere dampspærre, genetablere rockwool?

Hvad gør jeg?

Dampspærre kan jo aldrig blive perfekt i sådan et ældre hus, hvor renoveringerne sker lidt ad gangen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja nu er jeg ikke tømmer men du kunne jo sætte dampspærren fast til forskallingen (går ud fra afstanden er mere end 30cm) og så sætte en ny forskalling op med 30cm midt forskalling. Skru evt gammel forskalling efter eller skru ny forskalling op i spær. Fjern gammel dampspærre. Ved ikke om du kan leve med at det nye loft kommer lidt længere ned? Jeg ville afslutte dampspærren med folieklæber mod væg. Er der en pl dåse i loftet?

Ville i hvert fald ikke lave dampspærren oppe fra på et senere tidspunkt.
Jeg er ikke tømrer, så vil nødig komme galt afsted, ved at komme med gode råd :-) - men du kan jo prøve at tage et kig på din isolering nu. Bærer den præg af, at have været udsat for fugt? Mit gæt er nej :-) - jeg har selv stillet spørgsmålstegn ved vigtigheden af en tæt dampspærre, og hver gang jeg spørger nogle af de tømrer jeg kender, så trækker de på skulderen og siger tjaaa :-)

Vi bor selv i et gammelt hus fra 1965, som også er renoveret. Huset har nye vinduer, så det er principielt lige så tæt som et helt nyt hus, hvilket jo som bekendt stiller ekstra krav til god ventilation, da man ikke har den naturlige udluftning som utætte vinduer fra 60'erne giver helt automatisk :-) Vi har også 300mm på loftet, og i de fleste rum er der nye lofter, og i den forbindelse er der også opsat dampspærre, med undtagelse af gangen og køkkenet, og på trods af det, er isoleringen hverken fugtig, eller bærer præg af at have været det.

Mon ikke der er en tømrer herinde, som kan fortælle hvordan du bør lave det.
Forskallingen sidder med 10-30 cm luft i mellem, så jeg havde ikke tænkt at yderligere var nødvendig som fæste for gipspladerne.

Hvad jeg ikke forstår er om det er ok at
  1. fæste dampspærre med klammer og dernæst
  2. skrue op igennem dampspærre, når gipspladerne fæstnes

Jeg kan vel ikke undgå denne perforering ...  eller?




Gipspladen klemmer dampspærren hårdt fast, der hvor skruen sidder. Det er at regne for tæt.
Tak for svar.
Jeg har vist hvad jeg skal bruge for at gå i gang.
Perforeringen er som sådan ikke et problem nej, men normalt så lægger vi damspærren bagved forskallingen for at undgå dette, samt undgå gennemføringer af installationer, men i ældre huse er det jo ikke aktuelt.

Tætningen med fuge langs kanterne, og tætte samleringer med damspærre tape er mere vigtige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis