Løbsk diesel motor - Så er det prøvet i livet...

God morgen derude ..

Der er så mange der siger at man skal prøve alt inden man dør, men lige med den her historie, så kan jeg ikke tilslutte mig 

Historien skete for et par uger siden...
Efter en lang dag hvor vores Skoda Octavia 1,9 tdi (2003) havde trukket mange trailer læs til genbrugen, så tænkte jeg lige, at efter den var kørt varm, så skulle den have bundgas så den kunne få brændt systemet igennem for at undgå koks belægninger...

Så efter at have kommet rundt i rundkørslen, fik den 3. gear og da den nåede 3500 omdrejninger og jeg ville skifte til 4. så gik helvede løs...

Der gik så en pakning (or what ever) i turboen og da begyndte den så at trække olien fra bundkaret op og brænde det af = ukontrolleret forbrænding.

Jeg kan love jer for det ryger af helvedes til, men det er ikke det vildeste.

Næ når det sker, så går den op på ca. 10.000 omdrejninger. Og nej har ikke skrevet forkert. Omdrejnings tælleren stod og bankede på bunden og den går til 8.500 og det lyder sindsygt vildt... Kan ikke beskrives...

Jeg fik dog "hurtigt" (ca. 20 sek.) sat den i gear så jeg kunne få belastet motoren og få den standset på den måde, men skaden var sket.

Der manglede tryk i 2 kamre, turboen var pænt meget væk og topstykket skulle højst sandsynligt planes og cylindrene anede vi ikke om de også var beskadiget.
2 gløderør manglede over halvdelen af deres længde så der har været varmt dernede..

Resultatet blev, at jeg købte en brugt motor på nettet og fik sat den i.

I alt 26.000 kr. for det stunt.. 

Behøver jeg at fortælle fruen var super glad den dag...

Men som sagt.. Så er det prøvet i ens liv og jeg kan ikke anbefale det..

P.S.  
Det der undrede mig mest var, at folk begyndte at dytte af mig..
ØØhh jo tak kære med billister, men jeg har opdaget der er noget galt, når der står en markbrand ud af mit udstødningsrør og det lyder som en jetjager inde i kabinen... 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den dag kom så til at stå i genbrugets navn, tjah det kan blive dyrt at ville hjælpe lidt til i samfundet.
Ja, føler med dig. Det er ca. fem minutters magtesløshed hvor man overhovedet intet kan gøre for at stoppe kværnen.

Og båthoveder, de findes desværre alle steder.

For dem der ikke kan forestille sig hvordan MLU stod hjælpeløst og så på, er her en lille video af en motors allersidste finale. www.youtube.com/watch?v=Fw2r_lIRgpY

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det var måske lidt dyrt, men igen.
Gl. motor ud, den brugte skulle i, ny kobling, tandrem skift, vandpumpe, nye gløderør, nye vacum slanger og så ellers miljø tillæg.

Tak for videoen nitter men heldigvis så fik jeg stoppet den ved at sætte den i gear og så bremse bilen men desværre bare for sent..

Prøvede først at dreje nøglen for at slukke motoren, da jeg ikke anede hvad er skete, men det hjalp ikke en skid. Også derfor der gik 20 sek. ca...

Det burde stå på 1. side i instruktions bogen, at en diesel motor kan ende med dette og så hvordan man løser det.. Nå ja.. Nu ved jeg det da 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvor mange km havde den motor kørt?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, når jeg er til syn og der skal laves udstødningstest. Gennemvarm maskine og gassen helt i bund i frigear. Jeg står hver gang og frygter, at turboen eller andet skal knalde af med et brag eller et jet-hyl. Jeg mener det er en vanvittig måde at teste en diesel på, men det er en anden sag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af MLU på 01 sep 2013 19:49

Tak for videoen nitter men heldigvis så fik jeg stoppet den ved at sætte den i gear og så bremse bilen men desværre bare for sent..

Det burde stå på 1. side i instruktions bogen, at en diesel motor kan ende med dette og så hvordan man løser det.. Nå ja.. Nu ved jeg det da 
Ja ok, du kunne kvæle den med kobling og bremserne. Tit og ofte kan det ikke lade sig gøre, da koblingen bare skrider og gør sig øg lynhurtigt. Det har så formodentelig ikke været så stor en olielæk der var i turboen på indsugningssiden.

Det eneste der er og gøre, hvis kobling/bremser ikke kan, er at hive slagen af turboen fra luftfilteret og lukke indsugningshullet til med et stykke plade, pude eller frakke/tæppe osv. Man må for guds skyld aldrig bruge en håndflade, da der er et meget stort undertryk på stedet og hånden dermed bliver kvast. Men nu burde det jo heller ikke ske for dig mere.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Chr. på 01 sep 2013 20:25
Hvor mange km havde den motor kørt?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, når jeg er til syn og der skal laves udstødningstest. Gennemvarm maskine og gassen helt i bund i frigear. Jeg står hver gang og frygter, at turboen eller andet skal knalde af med et brag eller et jet-hyl. Jeg mener det er en vanvittig måde at teste en diesel på, men det er en anden sag.

Chr.

Den havde "kun" kørt 305.000 km. så syntes ikke det var det store. Har haft modellen ældre hvor den havde kørt 345.000 km.

Og ja jeg er squ også altid nervøs når de laver den der røggas test..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Nitter på 01 sep 2013 23:27

Tit og ofte kan det ikke lade sig gøre, da koblingen bare skrider og gør sig øg lynhurtigt. Det har så formodentelig ikke været så stor en olielæk der var i turboen på indsugningssiden.

Det eneste der er og gøre, hvis kobling/bremser ikke kan, er at hive slagen af turboen fra luftfilteret og lukke indsugningshullet til med et stykke plade, pude eller frakke/tæppe osv. Man må for guds skyld aldrig bruge en håndflade, da der er et meget stort undertryk på stedet og hånden dermed bliver kvast. Men nu burde det jo heller ikke ske for dig mere.  

 


He he.. Nu er jeg godt nok en mand  men jeg skulle fanme ikke åbne motor hjelmen, og ellers rode med div. slanger mens motoren har den lyd.. Sorry, så tror jeg altså jeg ville stå på behørig afstand og så ellers nynne en begravelses vise og hvis muligt drikke en afskeds øl..

Men nej, nu sker det ikke igen

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

305.000 km. Så er den jo kun lige kørt til.
Min egen Octavia TDI fra 2000 har kørt 285.000, så jeg skal vist til at passe på....
Well, jeg har hørt om en 1,9 TDI, der nåede 700.000 km, så jeg tror din motor har haft en svag tætningsring mellem smørreoliekanalen og den kolde turbine.

Jeg var også lige ved at skrive noget om at kvæle dyret med en jakke i indsugningen, men kom så til at tænke på, om jeg havde lyst til at stå med hovedet indover en overspeedet motor, som i værste fald smider dele ud gennem siden.

Jeg kan i øvrigt anbefale at bruge Bell Add i dieselen af og til. Det er et rensemiddel, som købes hos Mekonomen. En flaske til 170 kr rækker til adskillige tankfulde. Jeg hælder det i, når bilen skal ud at køre en lang tur, og gerne med en del motorvej. Det skulle holde motoren fri for koks og sod.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af MLU på 02 sep 2013 17:58
He he.. Nu er jeg godt nok en mand  men jeg skulle fanme ikke åbne motor hjelmen, og ellers rode med div. slanger mens motoren har den lyd.. Sorry, så tror jeg altså jeg ville stå på behørig afstand og så ellers nynne en begravelses vise og hvis muligt drikke en afskeds øl..
Skrev nu ikke du skulle rode med diverse slanger, men kun hive den rigtige (eneste) af turboen og lukke hullet.  

Forstår godt din betænkelighed.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis