Hvordan blander du beton?

Skal have blandet ca. 0,6 m3 beton til nogle punktfundamenter til kolonihavehuset. Tænker at købe 1000kg 0-8mm støbemix og noget Portland basis cement (1:6).

Men jeg har ikke blandet beton før, så ved sørme ikke, om jeg kan klare at mix 1166kg i en trillebør? Der er ikke strøm i kolonihaven, så tvangsblander er lidt svært...

Hvad plejer I at gøre? Og hvad vil I anbefale mig at gøre? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find et sted hvor du kan hente mix på en trailer. Nogle vognmænd/murermestre har selv. Det er ikke en voldsom stor mængde og bør kunne blandes 'i hånden'. Hvis du kan finde en gammel møggreb hvor tænderne er vinklet 90 grader i forhold til skaftet er det perfekt til at blande med.

 

Jeg købte sådan et piskeris i jeg og fix til 25 kr. Satte det på en god kraftig elboremaskine. Det har jeg altid rørt rigtig mange kg beton med i trillebøren. Har selvfølgelig grovblandet vand og støbemix først groft med en skovl inden jeg har brugt piskeren. Kan sagtens lade sig gøre

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko, en kraftig elboremaskine og ingen strøm??
Nu er det ikke nogen stor opgave at blande med en skovl til det punktfundament. Det vi være en fordel med en betonplads, men en gammel krydsfinerplade kan også bruges. Bland mindre portioner af gangen, f.eks 5 spande mix og tilvarende cement.
Man starter altid med at blande tørt, altså en skovl og så skovle mix og cement over i en ny bunke, og derefter tilbage igen et par gange indtil det er nogenlunde ensartet. Så samles det tørre materiale i en bunke hvor der laves en fordybling i toppen og der hældes vand på, endelig ikke for meget. Nu kan man forsigtigt skubbe tørt material ind i "søen" på toppen af bunken, tilsætte lidt mere vand indtil konsistensen passer
God fornøjelse, det bør kunne laves på et par timer
Hnas



 

Åh ja havde lige glemt det med strømmen. Det kan jo smutte

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for en fin vejledning, Hanss! Lige det jeg havde brug for.
 Jeg kaster mig over det så snart støbemixen er landet og regnen holder op.
Så blev der støbt 27 huller. Vi var 2 til arbejdet og brugte 2 dage.
Det var hårdt arbejde og der skulle 2 tons støbemix til. Blandet i forholdet 1:4 for at være sikker

4 spande støbemix, 1 spand cement og lidt vand op i trillebøren. Brugte et bredt skuffejern til at tørmixe, tilsatte vand og rørte videre til en lidt grødet konsistens.

Beton ned i hullet og start forfra. Overdækkede betonen med Vitawrap for at holde på fugten (ser ud til at virke).
Tillykke med det, så sparer I an
den motion de par dage.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis