Forsikring

Har købt endnu et projekt på auktion.
Når jeg køber et hus på auktion og forsikrer det er det er det ikke købsprisen jeg er forsikret for men ejendommens værdi eller et nyt hus vis skaden er større end et vis antal %.
Båden er købt for x antal kroner men skal jeg ud og købe den i normal handel ville prisen være den 3 dobbelte, forsikringsselskabet siger at jeg kun kan forsikre for handelsprisen, ikke den faktiske værdi. Kan det være rigtigt ?

Vh Claus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mellon

Vi har forsikring ved Søassurancen Ærø.

Dem spurgte jeg i foråret om størrelse på forsikringssum - fordi jeg vil være sikker på, at forsikringssummen er passende. Ikke for stor/ ikke for lille.
Forsikring til motorbåde er MEGET dyr skal lige siges, så lysten til at betale ekstra meget er der ikke.

På den ene side: Motoren bliver jo ældre, og kalechen ligeså - derved bliver dækningen på nogen af delene mindre - samtidig er brugtbåds priser lave nu. Så vil jeg ikke betale for noget der ikke bliver dækket.
>>>
På den anden side: Det er en ældre båd, men vi sætter jo også forskellige ting istand undervejs og bruger penge på fornyelse - så det vil vi gerne have dækket hvis og hvis.

Så hvad sagde forsikringen så, da jeg spurgte?
Vi får IKKE dækket mere end forsikringssummen er sat til (og som vi jo betaler for) - så vi skal jo ikke sætte beløbet så lavt, at vi ikke kan købe en anden tilsvarende båd.
Hvis vi sætter forsikringsbeløbet meget (alt for?) højt, så kan forsikringsselskabet jo omvendt også sige at det var båden ikke værd.

Jeg tror at det er almindelig sund fornuft - du skal forsikre din båd for en fornuftig handelspris - og det kan jo kun være "markedspris". Det er vel forsikringsselskabet helt uvedkommende om du har bygget båden selv, arvet båden, købt den billigt eller købt den for dyrt et sted.
Efter min mening.

Men der er vel ingen "regler" - du skal jo bare aftale med forsikringsselskabet, hvordan deres beregninger/tilbud/priser er, og hvis du ikke får en rimelig aftale, så find spørg et andet selskab hvad de kan tilbyde.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Det er det der er problemet. Kan ikke aftale noget med forsikringsselskabet.
Bådens værdi er omkring 350000 .- på auktion betalte vi 95000.- Pantaenius ville kun forsikre for købsprisen, men det er jo ikke værdien af båden. Er det normal forsikringspraksis ?
Hej Mellon

Ja, men hvis du ikke kan aftale noget med forsikringsselskabet, så er det jo fordi I ikke er enige om hvad båden skal forsikres for.
Det er jo ganske enkelt.

Der står nok ikke nogen steder, at et forsikringsselskab, skal forsikre alting, bare fordi en kunde ønsker det - og hvis de ikke vil forsikre din nye båd, så må du spørge nogen andre selskaber eller lade være med at forsikre den.

En forsikring er jo en aftale mellem kunden og forsikringsselskabet, og hvis ikke begge parter er enige, så er der jo ikke nogen aftale.
Du kan ikke tvinge nogen til det, hvis de ikke vil.
Ligesom jeg ikke kan tvinge et autoværksted til at reparere min bil til 1000 kr, hvis de mener at de skal have 2000 kr for det.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det lyder underligt. Jeg ville ringe til andre selskaber - om ikke andet, så for at høre hvad de gør.
Prøv Codan og First Marine (1.Marine)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har bestilt en fra bådvurdering.dk til at se på den i denne uge, så må vi se hvad han siger og hvad forsikringsselskaberne siger til hans vurdering.
Det er denne her det drejer sig om.

Annonce
Det er jo Jesus! så det kan vel ikke gå galt!! Hvordan vurdere man bådens værdi til 350.000-? Det er jo i den grad et liebhaverprojekt så en handelspris kan dybest set være hvad som helst.

Dyrman
Til oplysning for mig selv, og for alle andre, som ikke aner hvad "Jesus" er, så læs her:

http://www.saebyavis.dk/2013/08/16/%E2%80%9Djesus%E2%80%9D-kom-pa-tvangsauktion-i-dag/

Et skib bygget i Svendborg, brugt til "kirke" og nu altså solgt via tvangsauktion.
Trods det, at Ejeren forventede at et religiøst mirakel ville afværge tvangsauktionen.
Miraklet kom ikke.

>>>>
Det ser jo ud som et gedigent skib, og må have en værdi noget højere end auktionsprisen - men det er sikker MEGET svært at sætte en pris på en stor selvbygget "Liebhaver"-båd, som Dyrman kalder det.

Vi håber at vi får slutningen på historien - og også mere om sejlture som er planlagte.

Er det et beton.skib ?

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu er både købspris og vurdering fiktiv. Det jeg fiskede efter var hvordan forsikringsselskaberne fastsætter værdien på en båd. Den er i glasfiber og byggede i sverige, Sæby avisen skal man vist ikke helt stole på. Der blev brugt 10 år på byggeriet, og tanken var at de skulle jorden rundt, men efter turen over Kattegat opgav de pga søsyge og blev liggende i sæby i 10 års tid.
Der er en artikel her om parret.
http://jyllands-posten.dk/indland/E...olonihave/
3 sider hyggelæsning om hvordan tingene kan ændre sig 
Og om ejeren før os er der lidt her.
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2013/08...autoplay=1

Og den nyeste udsendelse
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2013/8/...autoplay=1



skal nok følge op på forsikringsspørgsmålet.
Skrevet af mellon på 30 aug 2013 20:24
Det er det der er problemet. Kan ikke aftale noget med forsikringsselskabet.
Bådens værdi er omkring 350000 .- på auktion betalte vi 95000.- Pantaenius ville kun forsikre for købsprisen, men det er jo ikke værdien af båden. Er det normal forsikringspraksis ?

Praksis er, at der tages udgangspunkt i "genanskaffelsesprisen" - og den er jo med unika umulig at fastsætte. Det eneste faste holdepunkt er hvad du gav - alt andet er spekulation, så det synes fair nok, at Pantaenius bruger din købspris. Men så kan du jo glæde dig over, at præmien er tilsvarende lav.  

PS. Hullerne i fribordet: er det kanonporte?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis