Lave terrassen fuldkommen om pga. brændmærke?

Hey derude,

Jeg har dette brændmærke på min træterrasse, og ved ikke hvordan jeg skal behandle det.
Long story short: Der har stået en engangsgril på stedet og været godt varm i ca. 15 minutter efter antændelsen. Som man kan se på billedet er et lag på ca. 0,4 - 0,7 centimeter blevet forkullet af varmen. 

Jeg ønsker at vide hvordan jeg griber problemet an, fordi jeg snart skal til at give terrassen en omgang trærens og træolie, så den kan få sin fine "træfarve" tilbage.. Det er ved at være 3-4 år siden sidst den blev behandlet med linolie.
















Hvad gør jeg med brændmærket?

Jeg overvejede selv følgende muligheder:
1) Høvle det brændte lag af, og bare smøre området med træolie (når nu jeg alligevel skal smøre resten af terrassen)
2) Skrue planken op, vende den om, og skrue den ned igen, for at 'skjule' skaden?
3) Skifte plankerne ud med 2 nye.. Jeg tror de er en standard størrelse.

Husk på at fordybningen er meeget LILLE, næsten utydelig (0.4 cm - 0.7 cm)

Hvis der sidder en enkelt tømrer eller lignende træekspert, som har gode råd at dele ud, så ville det bestemt blive modtaget med kyshånd.

Desuden ønsker jeg at benytte denne trærens inden oliering 

[url]http://www.harald-nyborg.dk/p5668/1l-grundrens[/url]

og denne olie

[url]http://www.harald-nyborg.dk/p4717/traeolie-4l-klar45-drop[/url]

Er dette kloge valg? Eller skal jeg absolut ned i Flügger Farver og betale 399 for 0.75 liter træolie, contra 148 hos Harald Nyborg.

TaaaaaaK!

Tak guys!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey

Du skal nok ikke høvle det af, men slibe det med en rystepudser. Det kan du prøve til at starte med. Du vil jo nok få en lille fordybning der hvor stedet er, og noget lysere træ.
men ideen med at vende plankerne om er nok meget god. Igen vil der være en farveforskel, men den vil nok fortage sig med tiden.
Ellers kan du slibe stedet, og bytte plankerne om med to andre fra et andet sted på terassen, hvor det ikke ses så nemt,- feks inde ved væggen. Og så sæt ikke de to planker med brændemærket ved siden af hinanden. Så vil de have en mindre plet hver især, som nok ikke springer så meget i øjnene.

Eller lev med pletten, som minde om en god grillaften....

Mvh Jan
Ja, slib det ned og behandl det efterfølgende.

Det er en dårlig ide at vende brædderne ( hvis de er vendt rigtigt da de blev lagt ) så vil de bue opad.

Man lægger træterasse så træets årer  " smiler " - og egner sig ikke til at blive vendt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Som EISOE skriver, så er det ikke lige meget hvordan brædderne vender - så det er nok en dårlig idé at vende dem...
Jeg havde helt sikkert også givet den en tur med rystepudseren. Hvis du så synes at fordybningen er for markant, så byt rundt på dem, som jancar foreslår :-) men det tror jeg nu ikke der bliver nødvendigt.
Glem alt om høvlen i hvert fald - den er for voldsom når der skal så lidt af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis