Hvordan virker denne oliekamin?

Vores søn og svigerdatter har købt et ældre sommerhus, hvor opvarmningen sker med en Tasso olie kamin.
Hvordan "tænder man op" i en sådan, og er der en speciel olie, som skal anvendes.

På forhånd tak.

Mvh.
bodker

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt svært at svare på når vi ikke kan se brænderen, men et er sikkert den brænder på petrolium !
Er det et potte fyr der sidder i den, tændes den ved at hælde sprit ind i potten inden der åbnes for petroliummen på kaburatoren. Spritten antændes og skal brænde i minst 30 sekunder inden der åbnes for petroliummen. Der kan bruges optændnings brikker, men så skal pottens bund renses hvergang der skal tændes op igen.
Er det en vægebrænder kan der tændes ved en lille luge i ringene, der skrues op på fuld tryk og antendes når vægen bliver fugtig, lad den brænde i mindst 30 sekunder inden der skrues ned på det ønskede dog max det halv.
Men det er en meget dyr form for opvarmning, i skal regne med et forbrug på mindst 15 liter i døgnet når det kun er lidt køligt og mindst 20 liter når der er frost. Samtidig bliver alt i huset fedtet og der stinker fra ovnen.
Mit råd vil derfor være, ud med den og indstaler en brændeovn, jeg har brændeovn i mit hus på knapt 100 m2 og det er den eneste form for opvarmning jeg har. Det er kun en vane at der er lidt koldt om morgenen inden der tændes op igen. Samtidig er det den næst billigste form for opvarmning.
Hej.
Jeg kan kun tilslutte mig svaret, men du kan ikke lade den hænge i luften med at brændeovn kun er den næstbilligste opvarmning.
Kom nu - ud med det, er det noget, det offentlige ikke kender til


mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 29 aug 2013 18:35
Hej.
Jeg kan kun tilslutte mig svaret, men du kan ikke lade den hænge i luften med at brændeovn kun er den næstbilligste opvarmning.
Kom nu - ud med det, er det noget, det offentlige ikke kender til


mvh


HÆ HÆ
Så vidt jeg ved, skulle jordvarme være den billigste opvarmnings metode så er der en varme pumpe og sluttelig en ispind og så kommer brændeovnen.
Ellers er der noget jeg har misforstået. Jeg bruger for 5200,00 kr. til opvarmning om året og det er træbriketter, i et dårligt isoleret hus.
Hej.
Jeg ville også straks finde en brændeovn med glaslåge, formodentlig er 5 -7kW nok til formålet.

En luft til luft varmepumpe er også en mulighed, men er ikke hyggelig, man skal tage højde for luftstrømmen og den siger lidt.

En pilleovn giver også kig til ilden, men kan også godt støje noget.
Men så er der til gengæld også varme næste morgen

Dette var lige hvad jeg tænkte på lige nu.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Håndværkeren på 29 aug 2013 23:13
Jordvarme er meget billigt, men der er store etableringsomkostninger. Luft/vand er også en mulighed, men ellers luft/luft. Den kan også holde lidt varme om vinteren.

"Ispinden" vil jeg meget kraftigt fraråde nogen at komme i nærheden af. Den har ry for ikke at virke og at koste ejerne dyrt.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Vi kan vel alle være enige om at den olie ovn der er indstaleret nu er alt for dyr at fyre med, jeg har haft både potte modellen og den med væger, de har et gennemsnitligt forbrug på 15 liter petrolium i døgnet, hvoraf 2/3 af den producerede varme fiser lige op i skorstenen. Og med en olie pris på mindst 12,00 kr. pr. l. vil det svare til 180,00 kr. pr. døgn. Med en brændeovn hvor der fyres med træbriketter vil prisen pr. døgn være ca. 15,00 kr. En god brænde ovn kan købes for omkring 8000,00 kr. som selvfølgelig skal indregnes i døgnprisen, men da en sådan ovn har en levetid på mindst 50 år bliver det pebber nødder
Der kan naturligvis indkøbes en brugt brænde ovn blot skal man se efter at den er CE godkendt, ellers vil skorstens fejeren ikke godkende indstalationen.
Hej.
Fyringsomkostninger er fuldstændig relative og afhængige af mange faktorer.

Mit eget eksempel for sidste sæson - den længste i mands minde - er kr 18-1900
for at holde komfortvarme i 189 kvm. og det var 20 rm. gran fra skoven og måske 10 rm. skaller fra et savværk.
Alt sammen kørt igennem vores CTC combifyr fra 68

De eksempler jeg gav var ment som værende inden for samme prisramme - nogenlunde - for at komme af med den forslugne olieovn.

mvh

 varmetossen

Jamen Klaus, du ved vel at gran og fyr har den laveste fyrings efekt, det futter lynhurtigt af og så skal der mere på for at den fortsætter med at varme.

Men det ser ud til at Bodker har tabt interessen for sit spørgsmål !
Hej.
Hvis vi kan låne tråden lidt til lidt brændselsteknik. Jo, jeg er fuldt ud bekendt med teorierne, men i praksis, hvis du regner kg. til kg. for gran contra løvtræ, går det op alligevel. Og skulle jeg have købt samme brændværdi i løvtræ til sidste sæson, havde det kostet 2 måske 3 gange så meget, og så hurtigt brænder granbrændet heller ikke.
Som sagt her fyres døgnet rundt i vinterhalvåret og de 5 vintre, der er gået her kan kun få mig til at stemme for nåletræ. Med fare for at ødelægge markedet for mig selv.
Man kan justere meget med stykkernes størrelse i forhold til ovnen/fyret.
Men for mig er det fint at rygtet siger at gran ryger lige i skorsten

mvh 

 varmetossen

Jeg kunne så forstille mig at der står en go røg fane fra din skorsten, og det er der et af problemerne ligger i fyring med træ, det som mange naboer bliver sure over og som regeringen vil af med. Hos mig er det kun i optændnings øjeblikket der kommer røg ellers kan du kun se at der er ild i ovnen hvis du kommer tæt på skorstenen (varmebølger) I følge min skorstens fejer fyrer jeg korekt der er en del tørt sod hvergang han fejer skorstenen og han siger at sådan skal det være. Jeg bruger kun træbriketter da jeg syntes det er for bøvlet at fyre med almindelig brænde, der er for meget arbejde i det og det kræver meget lager plads. Når jeg køber et par paller briketter bliver de kørt ind i et rum i huset hvor de står tørt og godt, så kan jeg uden at skulle rende udendørs hente hvad jeg skal bruge.
Et af de få fyr hvor gran og fyr er meget velegnet er en masse ovn, her kræves høj varme der brænder hurtigt giver meget varme fra sig så sten massen bliver opvarmet. En af mine venner har sådan en ovn i sit hus, han fyrer op om morgenen i en time, så holder han en god temperatur resten af døgnet.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis