Montering af ikea køkken på koksvæg: Hvilke skruer?

Hej
Skal til at montere et IKEA køkken vha. det anbefalede skinne system. Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal benytte skruer+rawplugs, eller karmskruer.
Den ene væg er en koksvæg (ca 80mm) og den anden er noget beton af en art. Bygningen er fra ca 1943.
Jeg ville foretrække karmskruer m. hoved, men er lidt i tvivl om de er gode nok i en koksvæg?

Mvh.
Nils M

  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en koksvæg helt igennem, kan du godt droppe at hænge noget som helst der er tungere end et billede op på den.
Jeg ville nok overveje at rive den koksvæg ned og erstatte den af en gipspladevæg - eller stabel en op af multiplader - den skal dog spartles bagefter - men det skal gips jo også nu om dage.

En ting kan du være sikker på ( som håndværkeren skriver ) at fastgøre noget halvtungt på en koksvæg holder ikke - slet ikke i længden.

En koksvæg er ikke bærende - så den kan bare væltes.

http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/indvendige-vaegge-af-koks/#Hvordan-er-indervaegge-af-koks-bygget-op

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Eller du kan bruge det modbydelige trik:

Bor et stort hul (15-25 mm). Krat godt ud i koks'en og fyld hullet med fint ståluld, det skal pakkes rimeligt godt til.
Det du skal hænge op skal så skrues op med lange jern skruer (her er det vigtigt at de ikke overfladebehandlede), og inden du skruer skruerne i dypper du dem i vand (sprøjt eventuelt lidt vand ind i stålulden).

I løbet af et stykke tid vil skruen ruste sammen med stålulden til en klump og den holder!

Desværre kræver det at du kan understøtte dit ophæng mens du venter på rusten. Og bagefter kan du få problemer med at male, da rusten vil slå igennem  

Men den bedste løsning ville nok være som de andre skriver enten at fjerne koks væggen eller i det mindste sætte et par lag gips op på den, så du har noget at fastgøre i.
Eller svensker metoden: først et lag 20 mm x-finer, så et lag gips, så er der helt sikkert noget at skrue i   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har nu boet i en etageejendom fra 1936 hvor en del indervægge var koksvægge. Jeg havde nu intet problem med at hænge tunge ting op. Jeg har både hængt overskabe til et køkken op og et væghængt toilet uden problemer. Til overskabe brugte jeg vist nok 6x 70 mm franske skruer med rawplug. Men har også brugt karmskruer skruet direkte i væggen.

Der er ikke noget der er faldet ned endnu eller er blevet løst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også