Omlægning af gulvvarme

Hej alle.
Sidste år lavede jeg gulvvarme i min stue med 20mm PEX rør lagt ned i Wedi plader og så en 10mm spånplade ovenpå, gulvpap og til sidst clickgulv.
Det viste sig desværre at varmen ikke rigtig var til at mærke i vinters i selve gulvet. Rummet blev da varmet op, men kom aldrig over 21gr. selv på fuld styrke.

Derfor tænker jeg nu at lave gulvet om så jeg piller spån op, fræser et par millimeter længere ned i Wedi pladerne og ligger alu-plader ned sammen med Pexrørerne, gulvpap og så gulvet på. Jeg satser på at bruge samme gulvbrædder og altså pille dem nøjsomt op og ligge dem i en stak i et hjørne af rummet.

Er der nogen som har kommentarer til dette? For nu skal det sgu virke, og ikke laves om endnu engang næste sommer 

På forhånd tak for jeres tanker.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om du har styr på hvordan det skal laves (om), den der spånplade er i hvert tilfælde overflødig. Men om den kan være skyld i at rummet ikke blev ordenligt varmt er jeg i tvivl om. Var der luftet ordenligt ud i kredsen?
Tak, ja NU skal der være styr på det.
Og ja, det skulle jeg mene, den VVS'er som koblede det på var ihvertfald rimelig grundig synes jeg. Men det var ikke sådan at jeg kunne mærke varmen selvom jeg lagde min hånd direkte på gulvet ovenpå et rør.
Kan jeg selv checke det med udluftning?
Det nemmeste er bare at tjekke om der er flow rundt i kredsen, det kan du mærke ved at føle på returløbet fra pex-røret når der er varme på. Nogle anlæg har også sådan et lille glasrør hvor man kan se hvor meget flow der er i kredsen. Men det lyder til at der har været styr på det. Jeg tror også de fleste gv-anlæg har automatisk udluftning i dag.
OK, det er super.
Mange tak for gode input!
Jeg er ikke helt sikker på jeg kan se fidusen i at du har lagt en 10mm spånplade mellem gulvvarme og klikgulv. Den isolere jo også, og er slet ikke nødvendig hvis gv-slangerne er lagt ned i nogle spor, i varmefordelingsplader.

Har du bare lagt gv-slange ned i Wedi-pladerne, og så spånplade ovenpå, uden varmefordelingsplader eller noget?
For så kan jeg godt forstå I ikke kan holde varmen. Wedi-plade og spånplade isolerer jo ret meget omkring gv-slangerne.
Annonce
Spån var for at få et mere stabilt gulv at gå på, og desværre kom jeg ikke varmefordelingsplader på, da jeg blev fortalt af en tømrer at spånen ville klare denne del for mig... Det gjorde den så ikke.

Det er selvfølgelig ikke din skyld. Men det var da det dummeste jeg længe har hørt fra en tømrer.
Nu ved jeg ikke hvad tykkelsen er på dit klikgulv. Men jeg har lagt et 13mm klikgulv oven på varmefordelingsplader der ligger på forskallingsbrædder der ligger i afstand af 5 cm. Det ligger ganske stabilt, det ville være helt overflødigt for mig at have en spånplade imellem
Ja, det er pænt dumt. Det ved jeg nu jo 
Og det er jo årsagen til at jeg må igang med at lave det om, eftersom varmen udebliver som det er nu... 
Er jo bare træls når alt er tilpasset den højde gulvet har nu, det bliver jo 10mm lavere når jeg fjerner spåmpladerne, og så kan jeg få lov at flytte alle lister osv... Samt brændeovn 
Hej.
Som er skrevet, skal du have monteret varmefordelingsplader på de lange stræk af rørene. Så kan du måske finde en løsning, der ender i samme højde som nu, så du er fri for at afmontere brændeovn osv.
Det vil give nogle samlinger, men det burde kunne laves pænt.
Din tømrer skal i skole igen. Træ vil aldrig fordele varme, og du skal have et så tyndt lag som muligt mellem varmefordelingspladerne og trædefladen i din konstruktion.

mv

 varmetossen

Ovnen skal af uanset hvad da den jo står på gulvet. Men jeg er da i den grad blevet klar over at de spånplader ikke har gjort noget godt for varmen... Og nu ryger de ud.
Tak for super feedback!
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis