Omlægning af gulvvarme

Hej alle.
Sidste år lavede jeg gulvvarme i min stue med 20mm PEX rør lagt ned i Wedi plader og så en 10mm spånplade ovenpå, gulvpap og til sidst clickgulv.
Det viste sig desværre at varmen ikke rigtig var til at mærke i vinters i selve gulvet. Rummet blev da varmet op, men kom aldrig over 21gr. selv på fuld styrke.

Derfor tænker jeg nu at lave gulvet om så jeg piller spån op, fræser et par millimeter længere ned i Wedi pladerne og ligger alu-plader ned sammen med Pexrørerne, gulvpap og så gulvet på. Jeg satser på at bruge samme gulvbrædder og altså pille dem nøjsomt op og ligge dem i en stak i et hjørne af rummet.

Er der nogen som har kommentarer til dette? For nu skal det sgu virke, og ikke laves om endnu engang næste sommer 

På forhånd tak for jeres tanker.
Hej alle. Sidste år lavede jeg gulvvarme i min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart beholde din gulvspun- hvis den ikke er der har du ikke noget undergulv der fordeler tryk - hverken ved punkt -eller fladelast.

Faktisk er jeg overrasket over at du ikke har et kraftigere lag, andre byggesystemer af samme type foreskriver væsentligt stærkere plade, gerne i flere lag.

Problemet i din konstruktion er ikke træets isolerende egenskaber, problemet er at du ikke har noget lag (for nuværende) til at afgive varmen, det er jo netop alu-pladens funktion i den type konstruktion = din tømrer har udtalt sig mod bedre vidende (mildest talt), så ham kan du godt fyre!

Din gulvpap skal placeres imellem aluplader og undergulv for at forhindre friktion (knirkelyde) når alu-pladerne udvider / trækker sig sammen. Imellem dit undergulv og klik-gulv udlægges 2mm gulvfoam.

/BOFH

Edit: Jeg tror ikke det er nødvendigt at fræse ud i dine wediplader for at få plads til alu'en - men lav en prøve først.

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH.
Den spån jeg vil af med er en som ligger ovenpå rørerne, og inden pappet. Rækkefølgen for gulvet er: Strøer med spån på, Wediplader der er fræset ud til PEX, 10 mm spån, pap og så gulvet.
Der er ingen alu pt. da jeg, som nævnt, fik at vide at den ekstra spån kunne klare den opgave. Så ja, jeg skal have alu ned med PEX'en, og ville jo så afskaffe den øverste spån.
Men siger du at jeg godt kunne lade den spån ligge, så længe der er alu nedenunder? Eller misforstår jeg?
Korrekt - når du lægger alupladerne ned sker der en kraftig forøgelse af den tilgængelige flade til at afgive varmen. Din gulvspun vil herefter ikke være et problem - og det er heller ikke den der har forårsaget det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Aha, meget interessant! Det vil jo hjælpe en hel del på hvor besværligt det bliver at lave om. Tak!

Vil dog gerne høre om andre er enige, da der jo er sagt det modsatte om denne øverste spån. Så nogen kommentarer til BOFHs indlæg?
Du nævner ikke noget om hvad du har under gulvet.
Er det isoleret eller er det ren jord?
Er det et bjælkelag hvor iskold luft passerer under?
Hvis man ikke får isoleret og stopper træk vil meget af varmen forsvinde den vej.
Annonce
Hej Arnstar,
Der er en ret lav krybekælder på max 60cm og der er isoleret op under gulvet med 200mm Rockwool. Så forhåbentlig render varmen ikke så meget denne vej.

Det BOHF nævner er helt sikkert ikke forkert, men i min optik unødvendigt. 10 mm spånplade isolerer selvfølgelig ikke alverden, men dog stadig en forringelse af varmeoverførslen. Og når du i forvejen ligger dine varmefordelingsplader på et massivt gulv er der intet at være bange for i forbindelse med stabiliteten af gulvet.

JEg har selv lagt et 13mm klik gulv oven på forskallingsbrædder der ligger med 5 cm afstand, og varmefordelingsplader oven på disse. Og det ligger super godt, uden antydning af svaghed eller lignende.
Rettelse... BOFH :-)
Varmefordelingspladerne er kun med til at fordele varmen , du vil alltid kunne mærke at dine slanger er varmere end pladerne.
Hvis du fx havde to eller 3 lag spunplader på dit gulv ville du nok opleve at det bedre kunne holde på varmen ligesom beton.
21° lyder ikke af meget men det sker at ældre huse har svært ved at få temperaturen længere op pga manglende isolering og træk.
Hvis du kan konstatere at der kommer varme gennem rørene skal du nok se efter hvor den bliver af.
Det er ikke helt rigtigt.
Aluminium og beton er en langt bedre varmeleder end træ og isolerer derfor slet ikke på samme måde.
Så selvfølgelig er varmefordelingsplader til for at fordele varmen, men i ligeså høj grad også for at "trække" varmen ud af pex-rørene. Hvis man ikke bruger disse plader ligger pex-rørene jo i træ som isolerer ret godt.

Derfor behøver varmen heller ikke forsvinde et eller andet sted hen. Durania kan sagtens opleve at forbruget så heller ikke er ret stort.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis