Højglans lakering af træ

Hej,

Jeg har skaffet mig noget zebrano finér som jeg har planer om at gi' en flot spejlblank overfladebehanling med masser af spil i træet. Hvordan opnår jeg bedst det? Hvilken lak skal jeg bruge? Jeg har eksperimenteret med noget skibslak i flere lag og det blev da også fint blankt, men jeg synes måske at overfladen virkede lidt blød. Hvor lang tid tager det om at hærde? Måske var det ikke færdighærdet. Kan/skal man mellemslibe skibslak?
Ydermere, kan man give træet en svag bejdse inden lakeringen, da den finer jeg har skaffet gerne måtte være lidt mørkere?
Min plan er desuden at polere det op til sidst.

Håber på nogle gode fif/erfaringer. Og jeg VIL gøre det selv - ikke noget med at foreslå en autolakerer

Mvh. Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skibslak kan være flere uger om at hærde, afhængig af temperatur og luftfugtighed. Du kan sagtens bejdse, inden du lakerer. Hempel har et bejdse-laksystem, du kan prøve.

Netop flere lag skibslak, nogle giver 8-10 lag, giver en flot dybde og glans. Har du urenheder og luftbobler mellem lagene, skal du mellemslibe.

Husk at arbejde i støvfrit miljø, eller så støvfrit som muligt, når du lakerer. Det giver det flotteste resultat. Brug en pensel eller en forsletter, til at trække lakken efter med, så du eliminerer luftbobler i lakken.
Mange tak for svar, Charlotte. Forsletter - det ord/værktøj kendte jeg slet ikke. Sådan en må jeg vist ha' fat i. Sidste gang var bobler i lakken nemlig et ret stort problem.

Mvh. Lars
Forsletter er egentlig en meget flad og blød pensel, typisk med 3-4 rækker penselshår, som man trækker og lakken, for at punktere opståede luftbobler. Luftbbobler opstår let, hvis lakken rystes eller røres for voldsomt og hvis den rulles på, medmindre der rulles langsomt. Så er forsletteren et uundværligt værktøj.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også