isolering af kælder udvendig

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at blive klogere på hvilken slags isolering man bruger til at isolere sin kælder udvendigt?

bare for at tage et udgangspunkt og have noget at snakke ud fra: ville isover37 murfilt 150 mm kunne bruges?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er selv i færd med et isolering og omfangsdræningprojekt af en kælder. I mit tilfæde bruger jeg styrolit/flamingo plader. Såvidt jeg ved er isover murfilt lavet til isolering indvendig i ydermure, altså når man murer en væg op hvor der skal isoleres mellem yder og indermur. De murfilt plader jeg kender, er således også i bredder som passer med de traditionelle afstande mellem skifter med murbindere.
Ved første etappe konstaterede jeg at der var for store ujævnheder, og en del huller og stenreder i den massive betonmur/fundamentet. Huset er fra 1911, så man har forsøgt ar strække betonen mest muligt ved at hælde store kampesten og lignende i ved støbningen.

Derfor valgte jeg at støbe endnu 12-14 cm udenpå, i en moderat styrke 30 beton som i sig selv er meget tæt. Denne nye flade er strøget over 2 gange med bygningsasfalt for tætning, direkte herimod er styrolitten, som fastholdes med opfyldningsmaterialet. I bunden nøddesten hvori drænslange ligger, et stykke over drænet et lag fibertex, lidt nøddesten over dette og til sidst opfyldning med bundgrus/brolæggersand.

Jeg har fravalgt den traditionelle løsning med platonplade som fugtsikring, dels fordi den nye fundament/vægforstærkning er en tæt vibreret beton, og fordi det er lettere at arbejde med asfalten ingen fastholdelsesproblemer, skinnesystemer mm.
du tog ikke billeder af det, vel?

så hvis du havde en almindelig kælderydervæg, så ville du ligge styrilit direkte op mod betonsoklen og derefter bruge noget fugt/vand afvisende dække uden på styrolitten, evt. fastgøre det med noget, ligge dræn og så fylde op med opfyldning?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvorfor laver du ikke indvendig renovering. Efterfølgende ønsker du vel gode glatte indv. Kældervægge, min erfaring er indv. Renovering er billigst og lettest i sidste ende

murerjohn
Annonce
Synes den her artikel sammenfatter det godt:
http://www.bolius.dk/raadgivning/spoerg-eksperten/ekspertsvar/artikel/draen-og-isolering-af-udvendig-kaeldervaeg/

Et godt tip er at snakke direkte med producenterne af de forskellige løsninger. De er meget hjælpsomlige, også til L-D-S folk.
Husk at sammenligne de forskellige løsninger, da de alle sammen hævder at de selve kommer med den bedste.
Og.. det ER noget af et bibo. Alle modsiger hinanden og det handler mest om tro.
murerjohn, jeg skal alligevel have lavet omfangsdræn

lix, tak for råd og link
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis