opsætning af lamper og sensor udendørs

Hej LDS.

Jeg skal i gang med et projekt, hvor jeg skal have sat lamper op i min indkørsel, som nærmest danner en rundkørsel. Meningen er at jeg vil have 4 lamper op i "rundkørslen" og 2 på hus muren, og 1 ved en havelåge. det skal alt sammen styres af 3 sensor, som alle skal virke til alle lamper.

Jeg har læst at det er en fordel at køre med 5 leder kabel, da jeg skal bruge de 4, også har man en i "overskud" hvis man skulle få brug for det. hvad syntes i til det?

Hvor langt under jorden, skal el kabler? jeg er med på at de ikke kan fryse, som vand, men jeg tænker mere, hvis man en dag bygger om, eller nogen slår telt op eller hvad pokker ved jeg, jeg tænker 1 meter? hvad siger i?

Skal jeg ligge sådan en "bane" med teksten ELKABEL over, det nedgravet kabel?

lige nu er der 4 lamper sat op(de står et andet sted i gårdspladsen), de skal fortsat være der, så jeg skal kun koble de nye på og lave om til sensor. Men det gamle system, var lavet med et stik til 230v (af tidligere ejer), jeg ved ikke om det er smart at fortsætte med det, eller lave det om til en fast installation? 

Lad mig gerne høre råd og vejledning. 

Projektet går igang i næste uge.


Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Minimum antal ledere er 3, nemlig fase, nul og PE/jord til forsyning. Derfra videre til lamperne med en treleder, nemlig tændledning, nul og PE/jord. Men for en sikkerheds skyld kunne du jo lægge en 5 leder ud til lamperne, så du har muligheden for at etablere en eller flere udendørs stikkontakter. Vil du også have muligheden for at tænde lyset manuelt, bør du bruge en 5 leder til forsyning. Sensorerne forbindes parallelt så de tænder alle lamper afhængigt af hvilken sensor, der bliver aktiveret først. Hvad du skal bruge 4 ledere til, er jeg ikke klar over, hvis der ikke skal være mulighed for stikkontakter eller andet med konstant spænding på.
Kablerne skal graves minimum 35 cm. ned i jorden og afdækkes med dækplast. Hvis du graver kablerne ned i 70 cm. dybde, er det nok at lægge et markeringsbånd 10 cm. over kablet. Dette er minimumskrav.
Installationen hører under faste installationer, og skal udføres som sådanne. Altså ikke forsynet fra en stikkontakt.
Femleder kabel bruges, fordi det er billigere end 4 leder.
Jeg skal for en god ordens skyld sige, at det er autoriseret arbejde.

fase
Tak for svar.

Så du syntes jeg skal få lavet en kontakt indedørs, som styre lyset i gården.
jeg graver min. 70 ned. Og nu du siger det med kontakter, så tænkder jeg at det ville da være smart, når nu alligevel man har gravet det hele op, lige at lave et par stykker der ude.

Hvad tænker du at ledningstykkelsen min. skal være?
Jeg har kig på en 5x2.5.

Og jeg er klar over det med at det er autoiseret arbejde :-)

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Skrevet af mflb83 på 27 aug 2013 14:17
Tak for svar.

Så du syntes jeg skal få lavet en kontakt indedørs, som styre lyset i gården.
jeg graver min. 70 ned. Og nu du siger det med kontakter, så tænkder jeg at det ville da være smart, når nu alligevel man har gravet det hele op, lige at lave et par stykker der ude.

Hvad tænker du at ledningstykkelsen min. skal være?
Jeg har kig på en 5x2.5.

Og jeg er klar over det med at det er autoiseret arbejde :-)

Det med kontakten indendørs var kun et forslag, men når du nu alligevel var i gang.
Ledningsdimensionen ville jeg vælge til 5x1,5 medmindre afstandene var store.

fase
Afstanden fra der hvor kontakten skal sidde til den lampe længest væk, vil jeg gætte på er 15-20 M..

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Skrevet af mflb83 på 27 aug 2013 14:39
Afstanden fra der hvor kontakten skal sidde til den lampe længest væk, vil jeg gætte på er 15-20 M..
Så er det 1,5 mm2


fase
Hvis der skal sløjfes mellem lamperne på en streng, hvor også sensorene kommer på samme, skal du bruge 5 leder.

Ellers prøv at lav en simpel grundplan tegning over hvordan det hele bliver placeret.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis