Fastgøre elektrikerrør/flexrør i gipsvæg?

Hej

Hvad er den smarte måde hvis man vil fastgøre stive elektrikerrør eller flexrør inde i Knauf Danogips stolper?

Der er jo skåret en fin føringsvej i begge ender af stolperne, men hvordan fastgør man rørene, så de ikke ligger og suser frem og tilbage mens der bliver trukket diverse kabler?

Banker man dem fast i gipsen med kabelklips, eller findes der en mere holdbar løsning? Gips er jo ikke det bedste materiale at banke søm i...
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørene skal vel aflastes i enderne og så er det det.

fase
Hmm, jeg forestiller mig masser af problemer hvor man vil udskifte fx antennekabel ført i 16 mm rør - hvor man i bagklogskabens lys ville ønske at røret var fastgot ordenligt.

Jeg har trukket en del faste rør i etageadskillesen, disse er fastgjort med clips pr. 50 cm og det er sgu svært nok at trække kabel i disse, så frygter at dem i væggen bare vil blafre frem og tilbage når man skubber/trækker.
Skrevet af pilehave på 27 aug 2013 14:19
Hmm, jeg forestiller mig masser af problemer hvor man vil udskifte fx antennekabel ført i 16 mm rør - hvor man i bagklogskabens lys ville ønske at røret var fastgot ordenligt.

Jeg har trukket en del faste rør i etageadskillesen, disse er fastgjort med clips pr. 50 cm og det er sgu svært nok at trække kabel i disse, så frygter at dem i væggen bare vil blafre frem og tilbage når man skubber/trækker.

Jeg kan ikke rigtig se problemet med at skifte et antennekabel i et 16 mm. , det der i gamle dage hed 5/8", rør, når det er aflastet i enderne. Bruger du ikke en søgefjeder, når du trækker ledninger og kabler? Du skal også være opmærksom på, at korrugerede rør har en mindre indvendig diameter end glatte rør, af den grund at elektrikerrør angives ved den udvendige diameter, og ikke som andre rør ved deres indvendige diameter. Desuden skal du huske på, at bøjninger skal laves så bløde (store) som muligt.

fase
Jeg plejer at gøre det, at jeg laver så meget som muligt i fast plastic rør, og så kun de sidste 40 cm, som afslutning ved forfra dåserne. Jeg plajer så at gøre det, at når jeg bore huller igennem stolperne, sørger jeg for at hullerne ikke er i 100% samme højde, men en lille smule forskudt fra hindanden, på den måde låses plasticrøret nærmest fast.

Det er en god ideé altid at lave så meget i stivt rør som man kan, og så Flex ved afslutninger.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Tak for svar, men det er stålskelet - så hullerne er allerede boret (de er stanset ud i stålet).

Måske skulle man blive opfinder og opfinde en clips der kan clipse rør og kabler fast til sådan en stålprofil
Annonce
pilehave - Jeg plejer nu bare at bruge bøjler+selvskærende skruer, i gipsstålskelet....tager ikke mange sekunder på fastgørelse..
Skrevet af StenKrog på 02 sep 2013 10:33
pilehave - Jeg plejer nu bare at bruge bøjler+selvskærende skruer, i gipsstålskelet....tager ikke mange sekunder på fastgørelse..

Gør du bøjlerne fast i gipsen, eller hvordan? Kan ikke lige se for mig hvordan det kan gøres fast i stålskelettet, men måske tænker jeg forkert
Jamen derfor kan du da stadig lave nogen huller med et metal bor. Og lave dem lidt forskudt. Større er problemet ikke. Og så meget fast rør som muligt, med bløde buk.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 02 sep 2013 12:10
Jamen derfor kan du da stadig lave nogen huller med et metal bor. Og lave dem lidt forskudt. Større er problemet ikke. Og så meget fast rør som muligt, med bløde buk.
Det lyder som en tidsrøver

Der er forskallet C/C 300 mm da det er 4 m høje vægge. Jeg kan ikke komme til at bore, for slet ikke at tale om at trække stive rør igennem små huller
pilehave.

Nej.
Hvis de skal føres lodret gør jeg rørene fast i stålskelettet med bøjler og selvskærende skruer. Skal de føres vandret borer jeg de eksisterende huller op med et trappebor.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis