Støbning af beton pullert

Hej, jeg har en ide om at jeg vil støbe 2 flotte beton pullerter, så jeg kan placere dem på hver side af min indkørsel og sætte en kæde imellem ( er træt af at folk køre helt ned på min gårdplads for at vende, købe skrot og/eller snuse rundt ).

jeg have tænkt mig måske at støbe dem i 2 tempi:
1. grave 90cm ned hvor de skal stå og så fylde hullerne med beton og lade et par armeringjern stritte op.
2. lave en støbeform og stille den op der hvor pullerten skal stå også fylde den med tynd lind beton.

note: jeg havde tænkt mig at selve den synlige del af pullerten skulle ligne en skakbrik som vist på billedet nedenunder.

tror i det kan lade sig gøre? Hvordan får jeg lavet den støbeform? og hvad skal den laves af?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du skulle klare dig med noget mindre, alene prisen for at lave en støbeform til de kegler du har vist kommer op på mindst 5000,00 kr. og det vil nok være noget du ikke selv vil kunne lave. metoden du har tænkt dig at anvende er helt ude i skoven. Du skal først støbe søjlerne og så siden hen støbe dem fast ned i jorden.
Tror du ikke nok du kunne klare dig med et par nedgravede pæle med en kæde i mellem. Jeg tror dog at du hurtigt bliver træt af at rende og åbne lukke den.
Et skilt med et "Uvedkommende ingen indkørsel" vil nok være bedre.
Alt kan lade sig gøre "næsten"

Hvor stor skal den være Højde & Diameter?

Du skal ha' en form at støbe i, delt på højkant, men det er ikke det letteste i denne verden, (et stort forarbejde) det du giver dig i kast med.

Kunne forestille mig at du drejer en' skakbrik, 1:1 tar' et aftryk med gips derved får du et positivt aftryk (hult) & ja & det skal være stærkt. gips formen deles forsigtigt på den høje led i to, så du har noget at støbe i.

(der findes noget plast der bliver som gummi latex lignende konsistens, når det lægges i koldt vand nogle få minutter, har arbejdet lidt med sådanne materialer for + 20 år siden, i en Bandagist virksomhed)

Men om det kan fås i alm. butikker tvivler jeg på.

Denne plast kan trækkes ned over din skakbrik, men det kræver nogen øvelse, og vacum for at det bliver perfekt. (& et stort stykke af dette specielle produkt)

Skulle der være små huller indvendigt fylder du disse så formen bliver helt glat, giver den noget voks så den let slipper når du vil ta' formen af.

Glasfiber kan sikkert bruges i stedet for, men her har jeg slet ingen erfaring, men nok at foretrække, dyrt bliver det i alle tilfælde det kan næsten ikke undgås.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg tror nu også at det bliver nemmere at støbe skakbrikkerne, mens de ligger ned.
Prøv at google "concrete foam mold" - det er nogle ret fantastiske ting de får lavet, bl.a. søjler.
De laver formene af noget skumplast.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

tak for jeres svar.

jeg researcher lidt mere, og har det indtil videre som et skuffe projekt, måske ville det være en mere funktionel løsning af få installeret en smedejernsport, men nu må jeg lige undersøge hvad økonomien bliver ved selv at støbe sådan nogle pullerter, inden jeg afliver ideen helt.
Du skal absolut ikke støbe med "tynd lind beton", tyndtflydende beton bliver ikke stærk. Jeg ville vælge at støbe i et stykke.
Annonce
Prøv at google store skakbrikker.... jeg har set at der findes skakbrikker der er 50-70 cm høje i plast.
Måske kan du få fat i en sådan, når du skal lave din form, ja måske er den enda hul, så du kan støbe i den, og så "skrælle" plasten af (eller lade.den stå, og få en flot overflade)... 

Ellers kan jeg godt li' din ide med at lave noget der er lidt anderledes, det kunne se fantastisk ud

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af akselj på 27 aug 2013 23:36
Du skal absolut ikke støbe med "tynd lind beton", tyndtflydende beton bliver ikke stærk. Jeg ville vælge at støbe i et stykke.

jeg snakkede med en murer om det og han sagde det samme. Han sagde jo mere vand jo mindre styrke... så ved jeg det.
Skrevet af PinkHenrik på 28 aug 2013 07:24
Prøv at google store skakbrikker.... jeg har set at der findes skakbrikker der er 50-70 cm høje i plast.
Måske kan du få fat i en sådan, når du skal lave din form, ja måske er den enda hul, så du kan støbe i den, og så "skrælle" plasten af (eller lade.den stå, og få en flot overflade)... 

Ellers kan jeg godt li' din ide med at lave noget der er lidt anderledes, det kunne se fantastisk ud

det er bare en rigtig god ide, med sådan nogle store plast skakbrikker. Det vil jeg lige tænke lidt over, og se hvad jeg kan få fat i. tak for ideen. 
Jamen ingen tvivl om at det kunne se flot ud, men som jeg tidligere skrev, tror jeg ikke på ideen. Gider du hoppe ud af bilen hvergang du skal ud og ind ? Hvordan tror du lige det vil gå i de perioder hvor det pisregner er koldt o.s.v. så tror jeg ikke på at du har lyst til den øvelse.
Jeg har en gammel ven som havde samme problem som dig, hele hans gårdsplads vendte ud mod offentlig vej ! Han stoppede den trafik ved at anbringe lange granit kant sten langs pladsen så han kun lige kunne komme ind med bilen når han kørte retvinklet på. Det stoppe enhver form for venderi på hans gårdsplads.
Hvis du har mulighed for det kunne du anbringe en form for cikaner så der skal drejes for at komme op ad din indkørsel, det kunne være brønd ringe med jord og blomster anbragt så du skal lave et S sving for at komme ud og ind.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også