Fræse i "trævæg"

Hej LDS,

Efter megen søgning på nettet uden svar må jeg jo oprette mit eget spørgsmål her:

Er det muligt at fræse ledninger ind i en væg der er bygget op således (udefra og ind): Max 1 cm puds, derefter strø, herefter et træskelet.

Hvis jeg gerne vil have ledningerne ind i væggen vil det altså sige at de her strø også vil blive fræst over og det vil vel egentlige også kræve at man kommer til at skære i træskelettet desto mindre man kan finde en slags "rille" i det til at føre kablet/kabelrøret i.

Det drejer sig om en lejlighed fra 1930erne.
Bonusinfo: pudset er meget porøst og når man tager tapet af ryger det nemt med ned. Således har man direkte udsigt til strøene og træskelettet bagved. 

Pfh tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lave en gipsvæg foran og føre kablerne imellem?

Mvh. Lars
Det lyder umiddelbart som en lidt dårlig ide du er ved at kaste dig ud i.

1. det sviner enormt (puds støv trænger ind alle steder).
2. du svækker opbygningen af væggen.
3. du skal pudse hele væggen op igen, for at få et pænt resultat(med mindre du vil have grove vægge at se på.

Jeg ville også lave en "ny" væg(uden på den anden) af gips, da det er meget nemmere at arbejde med for at få store flader jævne. 

Jeg har engang "ødelagt" en væg som jeg troede var mursten, med puds.
Her ville jeg "lige" fræse et rør ind, og lånte en "skildpadde" (et monster af en rilleskærer).
Jeg startede i det ene hjørne, og da jeg var kommet en halv meter, fik fræseren fat i noget hønsenet der sad under pudset,(det viste sig, at der var en blændet dør) og ruskede 3-4 kvadratmeter puds ned af væggen på nano-sekunder, inden jeg fik slukket skildpadden.
Så det der skulle være et lille job med et rør, blev en større ombygning   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for jeres svar... Og PinkHenrik tak for en god griner...

Jeg synes det er for omfangsrigt at lave en hel væg bare for at trække 3 ledninger 1,5meter. Så hellere den lille kanal der ligger ovenpå panelet. Nu er jeg dog imidlertid kommet på en ny idé.

Kunne jeg måske trække kablerne bag panelet hvis jeg fræser riller i det? Det er et ret højt panel. Stikkontakterne/antenne-kontakten sidder alligevel helt nede ovenpå det og ledningerne går ud af rummet i et hul der også sidder lige over panelet i et hjørne. Men skal man stadig trække inde i et rør?
Der findes "fodpaneler" der er beregnet til at lægge ledninger i...
KLIK HER

Eller du kan lave dem selv, hvis du har værktøjet til det, og fræser et spor til kabler eller rør. Det vigtige er bare at det ordenligt fastgjort (og selvfølgelig godkendt af en installatør)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Gulleonline

Jeg har fået "fræst" kabler ind i et loft i min kælder, hvor det har samme opbygning, dvs puds på strå på brædder. Med en kraftigt kniv skar jeg ned igennem puds og strå, og fordybningen på ca 1.5 cm var stor nok til at skjule et 5-leder elkabel. Så jeg vil tro at du kan lave det samme stunt.

mvh Janus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis