3/4" til ??

Jeg skal til at støbe nyt gulv i mit værksted med gulvvarme, og i den forbindelse vil jeg ligge de 2 varme rør som komme fra mit oliefyr ned i gulvet. Nu går de på væggen 10 cm over gulvet. men hvilken strøelse pex rør skal jeg bruge, de jern rør der går der nu er 3/4"
Er der nogen der tør at give et bud på det ?

claus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke noget med at jern rør er målt indv diameter og pex er målt udv diameter. så jeg skal vel op og have en 28 mm pex for at have sammen diameter. men er det ikke også noget med at der i pex kan komme mere vand igennem ind jern da det er mere glat ?
Skrevet af nespej på 28 aug 2013 07:17
er det ikke noget med at jern rør er målt indv diameter og pex er målt udv diameter. så jeg skal vel op og have en 28 mm pex for at have sammen diameter. men er det ikke også noget med at der i pex kan komme mere vand igennem ind jern da det er mere glat ?
Hvis du vil være 110 % sikker, bruger du 22 mm PEX. Men da PEX er mere glat inden i end jernrør, skulle 20 mm svare til 3/4" jernrør.


fase
det er så indv. dia meter ?

så kan have fat i en 25mm pax som er målt udv
Annonce
Skrevet af nespej på 28 aug 2013 08:08
det er så indv. dia meter ?

så kan have fat i en 25mm pax som er målt udv

Normalt bruges 20x2 mm pex til gulvvarme. Det er korrekt at pex måles ved den udvendige diameter.

fase
men du mener at en gulvvarme pex er ok at bruge ??
Skrevet af nespej på 28 aug 2013 10:34
men du mener at en gulvvarme pex er ok at bruge ??

Nu ved jeg jo ikke om de to 3/4" rør  skal forsyne hele dit varmesystem eller kun din nye gulvvarme, men hvis 3/4" rør har været nok før, vil de 20 mm PEX være nok. Når du overvejer at støbe rørene ned i gulvet, kunne du jo for en sikkerheds skyld gå en dimension op, jeg ville ikke have problemer med at bruge 20 mm som erstatning for dine 3/4" jernrør.
Efter det jeg kan finde ud af er det ok med gulvvarme PEX.

fase
super mange tak for dine svar
Du skal bruge 22mm rir til varme, og vælg uponor eller wavin eller andet mærke. Hvis du bruger 20mm gulvvarmerør så sørg for de kan skiftes. Specielt 20mm gulvvarmerør findes i mange dårlige kvaliteter, sikkert fordi det er oplagt at lægge gulvvarmerør som gørdetselvprojekt - det handler om temperaturbestandighed, tryk, godstykkelse og fleksibilitet. Der er en grund til at vvs-ere holder sig fra kinavarer ;-)

Man vælger flyggermaling til 3-dobbelt pris, for at undgå at male for mange gange, men putter gerne elendige rør i sit gulv, med risiko for vandskader, og at badeværelset skal op igen om 2 år - for at spare 500 kr. Vi er sjove i Danmark :-)




Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også