Massemord på mus?

Her i høstsæsonen tvinges masser af mus ud af deres gode gemmesteder i kornmarkerne. Det hygger min kat sig ret godt med.
I den seneste uge har jeg set ham med en mus i munden 6 gange. Ofte fordi han gerne vil ind, så kadaveret kan ligge ved siden af madskålen mens han spiser tørfoder. Det får han dog ikke lov til!

Jeg er selvfølgelig ret godt tilfreds med at han trimmer musebestanden, men har jeg også grund til at være lidt imponeret?
Er det almindeligt, at en tam huskat snupper så mange mus?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja da, de løber jo lige forbi dens næse, så skal de nakkes. Det er ikke fordi den er sulten, det er et nedarvet instink at alt hvad nakkes kan skal nakkes
Hvis han kunne få killinger og blive missemoder, så ville du opleve en sand massakre, når de kære små skal trænes i at have smag for mus m.v.
Til at begynde med små, møre ungmus, så større og større mus, og hvis muligt mosegrise m.m.

Det kan blive så galt, at der kan komme klager fra De Samvirkende Gnaverforeninger.

Med venlig hilsen
ktm

Vores huskat samler også mange mus og fugle. Jeg tror det er meget almindeligt.
Jagt på mus, er noget katten skal have lært af sin jagene mor som killing, hvis den skal blive dygtig udi faget. Ligeså at det er mad. 

En kat der aldrig har lært mussefangst ordentelig kan godt fange nogle få mus men den bliver aldrig ret dygtig.

En kat der ikke har lært mussefangst, ser man sidde i timevis foran et mussehul og vente. En kat der mestre kunsten, vil liste stille rundt og nappe musen når den er ude at søge føde, samtidig ved den godt på hvilken tidspunkter af dagen det er.

Har selv en hunkat der virkelig mestre kunsten. Den er faktisk så dygtig at det ikke er nødvendig og fodre fra sidst i Maj til November. Og den foretrækker helt klart de store eksemplarer af markmus og vandrotter/mosegrise.

Og ja, da det jo er en hunkat, syntes den nogle gange at dens mennesker også skal lære den ædle kunst. Derfor slæber den små levende eksemplarer ind til os, som øveobjekt.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Min kat har vist aldrig lært det. Hans mor var indekat, og det var han også selv i det første år af sit liv indtil vi fik ham, og han fik lov til at komme ud og snuse til den frisk luft og ikke mindst at skaffe sig noget (37º) varm mad.

Chr.

Annonce
Skrevet af Nitter på 26 aug 2013 20:57
Jagt på mus, er noget katten skal have lært af sin jagene mor som killing, hvis den skal blive dygtig udi faget. Ligeså at det er mad. 

En kat der aldrig har lært mussefangst ordentelig kan godt fange nogle få mus men den bliver aldrig ret dygtig.

En kat der ikke har lært mussefangst, ser man sidde i timevis foran et mussehul og vente. En kat der mestre kunsten, vil liste stille rundt og nappe musen når den er ude at søge føde, samtidig ved den godt på hvilken tidspunkter af dagen det er.

Har selv en hunkat der virkelig mestre kunsten. Den er faktisk så dygtig at det ikke er nødvendig og fodre fra sidst i Maj til November. Og den foretrækker helt klart de store eksemplarer af markmus og vandrotter/mosegrise.

Og ja, da det jo er en hunkat, syntes den nogle gange at dens mennesker også skal lære den ædle kunst. Derfor slæber den små levende eksemplarer ind til os, som øveobjekt.  
Jeg har helt de samme erfaringer, Nitter!

Følger man med i kattens fortæring af f.eks. en mosegris, vil man se, at det faktisk er ret flotte filetter, der sidder på ryggen af disse, meget mørkt og tilsyneladende lækkert kød, i hvert fald målt med kattens smagsstandard. Lidt barsk er det, hvis det er en drægtig mosegris. Så bliver fostrene lagt til side og bliver nydt som dessert!!

Selvfølgelig bør man være glad og beæret, når missen kommer med de levende eksemplarer enten som donation eller oplæringsobjekter. Det er blot lidt vanskeligt at bryde ud i jubel, især hvis det handler om en fuldfed rotte!

Det værste ved at holde kat, er hvis de ikke kan gå til på naturlig vis, og man må af sted med en syg, gammel kat til aflivning. Æv!

Med venlig hilsen
ktm

Den anden dag kom katten med en mus i munden. Åbenbart for at vi andre skulle have noget at øve os på, for da han lagde den ned på jorden begyndte musen at kravle af sted. Det var for meget for fruen. Hun snuppede katten og satte ham indendørs, og derpå bar hun musen ned i baghaven i "sikkerhed". Tåbeligt (efter min mening) og synd for musen, da den sandsynligvis var skadet efter en tur i munden på rovdyret.

Da vi boede i lejlighed opdagede samme frue en mus i vaskekælderen. Hvad gjorde hus? Fangede den i en spand og satte den udenfor..... Havde det været mig, så havde jeg også fanget den i spanden, men kun for at have styr på den mens jeg hentede katten, så han kunne få sig et varmt måltid. Sådan er der forskel på vores opfattelser af dyrevelfærd.
Han må komme med alle de mus han kan fange, og han må smide dem på terrassen alt det han vil. jeg brokker mig ikke. Tvært i mod er jeg glad for at han holder dem væk fra matriklen. De kan være på kornmarken på den anden side af landevejen og i skovene, men ikke i nærheden af mit hus.

Chr.

Skrevet af Chr. på 26 aug 2013 21:12
Min kat har vist aldrig lært det. Hans mor var indekat, og det var han også selv i det første år af sit liv indtil vi fik ham, og han fik lov til at komme ud og snuse til den frisk luft og ikke mindst at skaffe sig noget (37º varm mad.

Chr.
Det er så derfor din kat ikke er så god en jæger. Hvor mange mus kommer din kastrat slæbende med i eks. Maj måned ??

En kat med en normal vægt skal mindst have 200 gram kød dagligt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ktm på 26 aug 2013 22:28
Hvis man vil holde kat, må man jo finde sig i deres natur når man vil dele hus. Man KAN nemlig ikke lave om på en kats jagtinstinkter uden og holde dem lukket inde eller i mussesikret løbegård.

Min den foretrækker også en 150 grams+ vandrotte/mosegris. Faktisk så meget den gladelig løber de 200 meter ned til engen. Og det ser sjovt ud når den kommer slæbende med en vandrotte, med en kropslængde på 1/3 af dens egen, da det kniber både at løfte den og have den slæbende mellem forbenene. Stærkt går det bestemt ikke og anstrengende er det. 

Rotter dem ser jeg ikke meget til, det er nok fordi der ingen er her omkring. Ellers skulle den nok nakke dem. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også