Trykfald i varmeanlæg

Vi fik nye badeværelser i foråret, og vores varmeanlæg (vi varmer op med gasfyr) blev tømt i forbindelse med tilkoblingen af gulvvarme osv. og naturligvis fyldt igen da det hele blev sat i drift.
Jeg oplevede i begyndelsen nogle 'stødvise' trykfald på 0,1-0,2 bar, altså at trykker faldt og herefter holdt sig konstant en periode, hvorefter det faldt igen, og efterfyldte anlægget nogle gange, hvilket jeg kan forstå er meget normalt, fordi der ved påfyldningen kommer ilt fra vandet i systemet, som herefter kommer ud af den automatiske udlufter på fyret over noget tid.
Efter at trykket holdt sig konstant i ca. 2 måneder, har jeg igen oplevet et par 'stødvise' fald i trykket på anlægget - igen ikke store fald - kun omkring 0,1 bar pr. gang.
Det skal siges, at når varmtvandsbeholderen opvarmes har det 'rislet' i de varmerør, der går fra gasfyret og ind i varmtvandsbeholderen, og den lyd er nu blevet anderledes. Så spørgsmålet er, om de trykfald jeg nu har oplevet simpelthen bare skyldes, at der er noget yderligere luft i systemet, som nu er kommet rundt, og er endt med at ryge ud af den automatiske udlufter, selvom det så har været nogen måneder undervejs.
Netop fordi trykfaldet er stødvist og ikke opleves som et konstant fald er det min hovedteori, men kan det passe?
Det skal siges, at inden badeværelsesprojektet oplevede jeg ikke trykfald af betydning og fyldte kun vand på anlægget max 1-2 gange om året.

Mvh
Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan meget vel være der er luft i systemet.
Hvis du manuelt kan stille hastigheden cirkulationspumpen så prøv at sætte den på fuld power i nogle timer, hvor alle radiatorer mm er åbne (Sluk fyret, så der ikke kommer varme rundt). Det kan måske få luften til at komme hen til udlufteren.
Herefter skulle trykket gerne kunne holde sig konstant.
Hvis ikke kan det være en lille lækage et sted.

Det kan være du lige skal tage en snak med VVS'en der har lavet installationerne mm.
Der er jo stadig garanti på, så han burde være villig til at komme med et godt råd, og han kender opbygningen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.

Tal for svaret. Jeg kan ikke justere hastigheden på cirkulationspumpen manuelt eller have den kørende uden at fyret kører - den sidder godt gemt inde i fyret, så det er enten både opvarmning og cirkulation eller ingen af delene.
Jeg hælder også mest til, at det er luft - netop fordi det er stødvist. Trykfaldet på de 0,1 bar er typisk observeret over en dag (fra om morgenen til jeg er kommet hjem fra arbejde) hvorefter det så har holdt sig konstant i lang tid derefter. Jeg tænker, at hvis der var en lækage ville jeg opleve et konstant trykfald (af større eller mindre grad afhængig af lækagens størrelse) - men det er slet ikke det mønster der er.

Det skal siges, at da de sluttede det hele til for sidste gang var der mange luftpropper, som betød, at hele grenen til badeværelserne slet ikke varmede, så de gennemskyllede derefter anlægget meget grundigt, hvilket afhjalp problemet - så der i den forbindelse givetvis blevet tilført meget ilt, fordi alt vandet blev skiftet og samtidig har der sikkert stadig gemt sig noget luft rundt omkring.

Her i sommerperioden har jeg kun haft varme på gulvvarmen og håndklædetørrerne i badeværelserne - alle radiatorer er slukkede, men jeg prøvede at fyre op for dem alle sammen, og kunne høre, at der stadig sidder noget luft rundt omkring (rislen/ 'sprutten' fra nogle af radiatorerne) så der er i hvert fald stadig luft i systemet, og som nævnt også i grenen fra fyret og hen til varmtvandsbeholderen, som jo sender det vand der bruges til opvarmning af brugsvandet ud i selve varmesystemet til radiatorer, gulvvarme m.v., når brugsvandet har nået den indstillede temperatur, og varmtvandsbeholderens termostat slår fra.
Spørgsmålet er, om nogen har erfaring med, hvor lang tid der kan gå, indtil al luft fra et helt gennemskyllet varmesystemet er kommet ud gennem den automatiske udluftning.

Jeg har vendt det med VVS'eren inden sommerferien, og han mente også godt man ville kunne observere sådanne trykfald i flere måneder indtil al luft er ude.

Mvh
Rasmus
Du har forhåbentligt udluftet de radiatorer, der rislede!
Luftudskilleren, der er monteret på fyret, udlufter oftest kun selve fyret og ikke radiatorerne.
Jo har udluftet dem så godt det kunne lade sig gøre, der er stadig lidt rislen i enkelte af dem, men der kommer ikke længere lutft ud, når jeg udlufter dem - kun vand.
Hvis radiatoren sidder rigtigt, så vi al luften komme ud af udlufteren, når de luftes ud. Så det er sikkert ikke luft der risler.

Nå, men jeg synes nu nok, at din VVS'er er sprunget over, hvor gærdet er lavest. Han har haft en stor gennemskyldningspumpe på for at få luften ud af systemet. Han har bare ikke haft den kørende længe nok.
Jeg har 460 meter jordvarmeslange i haven, og der har ikke været trykfald eller niveauændring i ekspansionsbeholderen siden anlægget blev startet op. Så det kan godt lade sig gøre.

Du kan jo se om du kan sætte temperaturen på fyret ned til 20-25ºC og så åbne for alle termostater mm så der kommer godt med flow i systemet i et døgns tid. det kunne narre noget af luften ud til de steder, hvor den kan fjernes fra.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Trykfald I "stød" passer fint med at det er udlufteren der lufter ud.
Sæt anlæg på vinter åben for alt vent nogle timer sluk anlæg og pumper nogle timer. Udluft de øverste radiatore.
Efterfyld og gentag hvis nødvendigt.
Du har gulvvarme og det kan være meget svært at udlufte helt
Rislen = luft

it is better to burn out than to fade away
det kunne jo også skyldes hvis anlægget køre "fuld blus" om morgenen, og derefter slukkes for at spare - det giver nogle store udsving i temperature og hvor meget kredsens vand fylder - normal sider der en ekspansions beholder som skal tage denne variation, men hvis den er for lille/deffekt vil overskydende tryk lukkes ud gennem en sikkerhedsventil (typisk til afløb) - dette resultere så i trykfald når vandet igen er koldere.
typisk vil du så kun se trykfald lige efter du har efterfyldt til maks tryk - når først trykket er faldet vil det ikke falde yderligere. Hvis der derimod er tale om en utæthed vil trykket jo blive ved med at falde
Check trykekspansionsbeholderen, den kan være gået eller mangle fortryk. Er det ikke den, er der luft eller lækage tilbage. Luft kan drille længe..

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Tak for gode inputs.
Er nået frem til, at det nok er/var luft. Har ikke oplevet trykfald i de sidste 5-6 uger, og havde også serviceeftersyn af fyret for en lille måned siden, hvor der ikke blev fundet nogen fejl. Så jeg har lært at luft kan drille lidt i længere tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis