Spørgsmål vedr. tilslutning af gulvvarme

Hej,

Vi går så småt og planlægger at få lavet gulvvarme i huset.
Fjernvarmeanlæget er placeret i vores opvarmede garage/værksted, som ligger ca. 5 meter fra huset. Herfra går der 2 rør under jorden over til huset.

Mit spørgsmål går på, hvordan dette spiller sammen med at få etableret gulvvarme?
Skal der trækkes nye rør for hvert rum, over til fjernvarmeanlæget? Eller kan man godt fortsat nøjes med 2 rør ind til huset, som vi har det nu?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan formentligt placere dit gulvvarmesystem i huset, hvis du ikke vil grave op.
fra dit gulvvarmesystem skal der gå et rør ud og tilbage igen, for hver kreds/rum du vil kunne justere varmen i.

men vil man ikke gerne have det hele samlet eet sted... jeg ville grave op
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt nøjes med 2 rør mellem fyrrum og hus. Du skal opsætte din gulvvarmefordeler i huset og så køre rør ud til hvert rum derfra. Det fylder ikke mere end det kan være i et skab. At føre hvert enkelt kreds over til fyrrummet vil give et for stort tab, da du får 10 m ekstra rør.
Tak for svar.
Kan naturligvis godt se fordelen i, at have det hele samlet ét sted.
Omvendt, så skal der graves en hel del op, for vil tro vi skal have 8-9 kredse.
Dvs. 16-18 rør mellem fyrrum og huset, som alle skal være isolerede.
Jeg tænker de kommer til at fylde en hel del, og der skal vel også bores huller i soklen i begge bygninger.

Derudover er der selvfølgelig også varmetabet som Kim nævner, det havde jeg ikke lige overvejet.
... og de skal ned i frostfri dybde, dvs. minimum 90 cm. Og i den dybde er der max. 8-9 grader varmt, så dit varmetab med 16 rør vil være massivt.

Køb en færdig gulvvarmekreds med shunt og plads til det antal rum du skal bruge, det koster vel ~ 10.000 kr. inkl trådløse rumtermostater.

Kan varmt anbefale Roth Touchline herfra.
Hvorfor skal de ned ? hvis huset er færdig bygget med gulve o.s.v. er det da det rene molbo arbejde at brække alt op igen. Hvad gjorde vi før alt det nymodens pjank med pexrør. Jeg vil da mene at man kan føre det i rør over loftet og ned til de steder der skal tilsluttes, rørskålen der isolerer grundigt er da opfundet
Annonce
Håndværkeren, er ikke sikker på jeg forstår?
De 5 meter mellem fyrrum og huset er jo "fri natur" med meget højt til loftet :-)
Skulle der så være rør over hovederne på os, imellem fyrrum og huset?

Jeg tror han mener at den "transport"-strækning der er mellem shunt/fordeler og det rum hvor pex-rørene skal varme et gulv op, kan trækkes oppe under loftet i stedet for nede i gulvet.
Medmindre der er tale om en opvarmet 1. sal ville jeg være tilbageholdende med at føre alle mine varmererør på loftet, med meget lidt sjove frostskader som alvorlig risiko.

Et af husene i nabolaget fik for år tilbage frostsprængt et fjernvarmerør der var ført over loftet. Det tror jeg ikke jeg ville risikere.
Man kan jo tænke sig lidt om og isolere på behørig vis :-)
Hvad skulle fordelen være i trække dem over loftet?
Gulvet skal jo alligevel støbes.
Beklager hvis jeg spørger dumt :-)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis