Spørgsmål vedr. tilslutning af gulvvarme

Hej,

Vi går så småt og planlægger at få lavet gulvvarme i huset.
Fjernvarmeanlæget er placeret i vores opvarmede garage/værksted, som ligger ca. 5 meter fra huset. Herfra går der 2 rør under jorden over til huset.

Mit spørgsmål går på, hvordan dette spiller sammen med at få etableret gulvvarme?
Skal der trækkes nye rør for hvert rum, over til fjernvarmeanlæget? Eller kan man godt fortsat nøjes med 2 rør ind til huset, som vi har det nu?
Hej, Vi går så småt og planlægger at få lavet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var ikke lige klar over at du skulle støbe gulve også, troede at der var indstaleret dog uden tilslutning. Nogle menesker er jo fremsynede !
Ok, så forstår jeg bedre :-)
Men som sagt, så er vi slet ikke gået i gang endnu.
Hvor meget af det jeg selv kan/vil lave er endnu uvist, men jeg kan godt lide
at have et overblik og en forståelse af hvad der skal laves i sådan et projekt :-)
Også selvom det ikke altsammen nødvendigvis bliver lav-det-selv :-)

Der er 40cm krybekælder under huset, og der er støbt betondæk.
Gulvet brækker jeg selv op, det er vel bare at gå igang med en lufthammer :-)
Udfordringen bliver hvor mange indervægge jeg bliver nødt til at vælte, fordi
nogen af dem er sat direkte ovenpå betongulvet, og har ikke nogen støtte under gulvet.
Så jeg skal have et overblik over hvilke vægge der skal væltes, inden jeg begynder
at smadre gulvet - men jeg er ikke vild med tanken om, at jeg skal kravle rundt
dernede når der kun er 40cm i højden... :-/
Jeg tilslutter mig lige tråden. Jeg skal også have lavet gulvvarme med 7-8 kredse, og mit gasfyr står i et tilbygget skur, længst væk fra der hvor gulvvarmen skal bruges. Jeg har også overvejet at trække et rør ind til et skab i bryggerset og lave fordelingen derfra. Mine overvejelser ved dette er at jeg spare en masse rørføring ude fra skuret, men jeg tænker så at der vil være en vældig stor modstand når alt vandet til 7-8 kredse skal transporters igennem et enkelt rør. Nogen der har en kommentar til det? mange tak

Køb et hus sagde de, det kan ikke svare sig at lade være sagde de.
Sådan kan du ikke helt sammenligne det. Flowet i gulvvarme er meget lavt, selvom man bruger 20mm Pexrør.

Jeg har en 12-kreds GV shunt, og havde samme problemstilling da jeg lavede det. Men fik at vide af en VVSer af 20mm pex er rigeligt til at føde de 12 kredse med varme fra stokerfyret.
Okay tak for svar.

Det er vel også shunten der står for hovedparten af gennemstrømningen, hvor varmt vand fra fyret så bare "supplerer" med varme når det er tiltrængt

Køb et hus sagde de, det kan ikke svare sig at lade være sagde de.
Annonce
Ja - det er ikke noget problem.
Jeg er også blevet en del klogere siden jeg oprettede indlæget :-)

Typisk vil der være en blandesløjfe som blander det nedkølede returvand med en smule varmt vand, for igen at komme op på de 30-35 grader som skal sendes ud i gulvene. Blandesløjfen vil være så være inde i huset, og ikke ude i skuret. Derfor vil der ikke være behov for noget særligt tryk i rørene, imellem dit fyr og gulvvarmeanlægget.
Ja - det er ikke noget problem.
Jeg er også blevet en del klogere siden jeg oprettede indlæget :-)

Typisk vil der være en blandesløjfe som blander det nedkølede returvand med en smule varmt vand, for igen at komme op på de 30-35 grader som skal sendes ud i gulvene. Blandesløjfen vil være så være inde i huset, og ikke ude i skuret. Derfor vil der ikke være behov for noget særligt tryk i rørene, imellem dit fyr og gulvvarmeanlægget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis