Hjælp til genveksanlæg!

Hej Gør Det Selv kollegaer!
For et år siden købte vi en ældre ejendom, men i vinters var vi godt trætte af duggede ruder, fugt mv. Jeg har derfor sat min kærlighed til et genveksanlæg. Jeg har læst en del der skriver at det er nemt at sætte op, så lad os sprænge den del over. Der findes nogle pakkeløsninger på markedet bla. Fra Duka, men de kommer jo med et antal indsug og et antal udsug, kan man godt koble flere på uden problem, så lang tid man overholder hvor mange m2 selve ”motoren” kan dække? Se denne: http://www.stark.dk/produkter/indve...il-175-m2/  Jeg spurgte min tømmerhandel til om man kan udvide pakkeløsnings anlægget, hvortil han grinede og sagde: Jah det kan man godt, men det bliver ca. dobbelt så dyrt, det er der vi tjener vores penge. Men det kan da ikke passe, for de ekstra rør?

Jeg skal bruge en der kan dække 5 indsug og 5 udsug (ca. 160 m2) Kom gerne med ideer og andre pakkeløsninger.

Venlig hilsen.

Thore

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem det! Det er et legetøjsanlæg.

Så vidt jeg kan se er der slet ingen specifikationer. Altså ved du ikke, hvad du får!
Efter tegningen får du tre udsugninger og fire indblæsninger plus to lyddæmpere.
Der skal en stor lyddæmper foran aggregatet plus en mindre ved hver indblæsning og tilsvarende på strengen til udsug. (Pakken burde altså indeholde yderligere 7 lyddæmpere!) eller får du susen fra rørene ned i rummene og lydoverhør fra teenagedatterens værelse til dit soveværelse (og vise versa).

Til den pris er rørdimensionerne sikkert små, hvilket giver et stort elforbrug, og antageligt også lavet i plastic, og det er No-Go, ikke mindst af hensyn til brandsikkerhed/spredning.

Selve aggregatet mangler specifikationer mht kapacitet, genindvindingsgrad, støj/vibrationer, og vekslertype og alt andet.

Endelig viser annoncen, at sælger ikke aner en dyt om tingene. Ventilationsanlæg skal ikke kun dimensioneres efter husets areal, men efter antal rum, der kræver udsugning. BR-kravet er:
Badeværelser 54 kubik/time
Toiletter 34 kubik/time
Bryggers 34 kubik/time
Køkken 72 kubik/time.

Indblæsningen fordeles mellem de resterede rum efter rumfang/areal.

Ikke at du nødvendigvis behøver at ramme lige de her tal, men de giver en god indikation af, hvilke behov du har.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr!

Tak for det hurtige svar, og din tid. Man kan nok sige en ting, at pris og kvalitet også følges ad her. Høre jeg dig sige at man nok skal holde sig fra pakkeløsning og få lavet en skrædersyet? (lyder noget dyre) Min viden til at kunne læse de mere tekniske data omkring det, er desværre lidt begrænset.
Faldt ov er en anden, i en lidt anden prisklasse, kan godt se at den ikke har alle de lyddæmpere, men nærmer vi os mere noget af det rigtige: http://www.vvs-eksperten.dk/index/vg-ekstra-pakke-m-cfa-350-p5739
Alt hvad der hedder plasticrør og flexslanger er No-Go. Rørmodstand med stort elforbrug og støj til følge, og brandspredning er disses følgesvende.

Alle rør skal laves i blikrør med tilstrækkelig diameter og rigtigt dimensionerede bøjninger.
Indsugning og afblæsning skal ikke foregå gennem riste i en ydervæg, men skal føres op gennem taget og ende i niveau med rygningen for ikke at blive vindfølsomme.

Find et aggregat fra Nilan eller Genvex. Find en der kan dimensionere det for dig og køb stumperne hvor de er billigst.
De der pakkeløsninger duer ikke. Du kommer til at mangle noget og kommer til at smide noget ud.

Prisen bliver nok en anden end det du kigger på lige nu, men så får du noget der duer. Det gør du ikke i det du kigger på lige nu.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har lige kigget lidt på Nilan og Genvex' priser. Uhadadadadada.
Det er vist lidt over-kill i forhold til det du er ude efter, kunne jeg forestille mig.

Jeg kan godt se, at man kommer noget længere for pengene med DUKA.
Jeg kender ikke disse maskiner/aggregater, så du må ud og kigge nærmere på dem.
Det er vigtigt at de har en høj virkningsgrad (over 80%) og at de opfylder BR10 kravet om max 1000 Joule pr kubikmeter.

Glem pakkeløsningerne og plasticrør/flexrør.
Brug i stedet lidt flere penge på blikrør og få nogle hætter der går op gennem taget. Sørg for at det hele dimensioneres til meget lille modstand i rør, hætter, dyser mm. Det holder elforbruget nede.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis