Indsats i gammel pejs

Hej.

Jeg har lige købt et hus hvor der i stuen, er en gammel pejs. Det er jo som bekendt ikke særligt energirigtig. Derfor vil jeg montere en indsats.

Der står jo en fin muret skorsten, men hvordan skal man lave sådan noget som rør igennem skorstenen.

Hvad gør man normalt i sådan en situation?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I de fleste tilfælde er en pejs opbygget således at røgafgangen ligger umidelbart over brændkammeret, så hvad er det for et rør du vil have derind. Den skal jo stadig opvarme sten massen der danner pejsen, da det er stenmassen der skal afgive varme efter at ilden er gået ud, lidt lige som en masse ovn bare ikke lige så efektiv.
Hej.
Der er også nogle, hvor der er rør omkring brændkammeret, altså går ind forneden, op ved bagvæggen og ud foroven, og således giver konvektionsvarme.
Jeg ved ikke hvor effektive, de er.

mvh

 varmetossen

Jeg må indrømme jeg ikke er helt med endnu.

Jeg troede der skulle et røgrør ind i den oprindelige skorsten. Det skal der måske ikke?

Annonce
Hej Bech312.
Det bedste du kan gøre er at lade din skorstens fejer komme og fortælle dig mulighederne, det koster dig ikke noget ud over hvad du i forvejen betaler i ejendoms skat. Og så får du den helt rigtige løsning, da det skal godkendes af samme !
Har da for nogle år tilbage kørt som freelance montør for en pejsecenter !
og har da været med til at installere nogle pejseindsatse

vi gjorde det at vi lavede et hul gerne udvendig til en renselem, fjernede det gamle røgspjæld, støbte en bund inde i skorstenen ifbm renselemmen, hvor der så var indstøbt en studs nedad gående, der blev der så premonteret røgrør og den sidste samling måtte man fikse igennem røgafgangen i indsatsen ved at pille røgvender olign. ud
 
de indsatse vi monterede var bestilt hjem med en frontplade der dækkede den enkelte gamle pejs, og de virker fuldstændig som en modernet brændeovn med konvektion og det hele

Tim  
 

Hej 

Er det noget du stadig laver?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis