Dimension på bærende vægge til tagterrasse

Jeg er ved at renovere en tilbygning til vores hus. Der skal lægges et nyt tag, som senere skal bære en tagterrasse. Tilbygningen er udvendigt 6.8 * 5.8 hvoraf den ene side støder op mod hovedhuset.

Bygningen er fra 1934 og er blevet udvidet i 1953, og murene er således bygget lidt forskelligt.

Jeg har valgt at lægge bjælkespær over den korte afstand (5,8), og tagbelægning bliver tagpap, da jeg pga. den kommende tagterrasse ønsker en lav hældning (ca. 3 cm pr. meter). Mit problem er nu om murene kan bære tagterrassen (250 kg pr. m2), da den ene mur fra 1934 er lavet med gasbeton (10 cm) som indervæg og den anden har lerklinkebeton sten i murstensdimension. Begge ydervægge er mursten og tilbygningen mure er således dobbeltmuret (31 cm). Begge mure skal hæves med henholdsvis 60 og 80 cm, da vi gerne vil have rummet bliver højere. Jeg havde i første omgang tænkt mig at bruge 30 brede/dybe celbetonsten, da de så kan støtte på både inder- og ydermur og således samle styrken, derudover opfylder det minimumskravene til isolering. Ved opringning til H+H fik jeg oplyst at celbetonsten skal være fuldt understøttet, og derfor ikke kan bruges til det formål. Jeg vil gerne høre om der er nogle der har andre ideer til en løsning, og som måske erfaring om disse ”ældre” mure kan bære en så høj last, også taget i betragtning af ved opmuring af de bærende indervægge så bliver 300 cm høje. 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være du forkaster mit forslag, men du får det nu aligevel.
På hvert af de udvendige hjørne graver du et hul på en dybde á 1 m. og 50 x 50 cm som skal fyldes op med beton. Men inden du når så langt får du en smed til at lave to stålrør med flanger i enderne til bolte, et par tilsvarende flanger til bunden der skal nedstøbes i betonnen og så en ståldrager  (I jern) hen over taget med mindst 10 cm. luft imellem tag og bjælke. Her på kan du så lægge din ""tagteresse" Spærene som skal holde gulvet skal ikke spændes fast til ståldrageren medn mures fast i huset således at det kan give sig lidt, det vil dog være smart at anbringe noget gummi imellem træ og stålet. Mal stålet i en grålig farve med noget der kan holde (olie maling)
Du kan selvfølgelig også få det galvaniseret !
Tak for svaret. Det er absolut også en brugbar løsning, såfremt jeg ikke kan lave det som oprindeligt planlagt. Er der nogen der kan rådgive til hvordan jeg kan kontrollere af indervæggene rent faktisk kan klare belastningen ? Hvad gør de professionelle ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også