Udskifte eternittagplader?

Hej derude,

Jeg har et hus fra 1980 med eternittagplader (ca. 150M2 tag)  fra netop 1980 (med asbest). Derudover har jeg for ca. 10 år siden lavet en tilbygning også med eternittag ca. 55m2.

I forbindelse med jeg skal have solceller op ønsker jeg at få renset og malet "tagene".

Bortset fra jeg skal have ny rygning og skiftet ca. 5 plader er der ikke nogen problemer på hovedhuset - jeg tror bestemt det vil være godt at få det renset og malet. Dog vil jeg nævne, at jeg skal have skiftet alle skruer, da der desværre ikke er nogen skiver ved skruer - kun papskive.

Men: mine plader på den 10 år gamle tilbygning har det ikke helt så godt - de smuldrer i kanterne. Malerfirma siger de bør skiftes inden maling - alternativet er let rensning og maling uden nogen garanti. der skal vel skiftes 5 plader her - resten ser forholdsvis ok ud.

Lægger jeg nyt eternittag på tilbygningen - kan jeg næsten ikke forvente, at de holder meget mere end 10 år igen. Jeg vil skyde på, at jeg skal give 15-20 tkr. for at få taget på tilbygningen skiftet udover maling.

Alternativet til det ovenfor er at lægge nyt (ståltag) tag på begge tage, men det er noget mere end jeg har regnet med at ville investere.

Hvad syntes I: skal jeg ofre nye asbestplader på min tilbygning eller skal jeg skifte ca. 5 plader, få det renset let og malet - med alt det ovenfor jeg nævner taget i betragtning? Der skal solceller på 1/2 delen af min tilbygning og de beskytter vel også tagpladerne.

Hilsen Torben
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben.
Hvad med kun at udskifte det ene tag med stålplader, du kan ikke får asbest holdige plader i vore dage. Og de der plader der smuldre i hjørneren bliver efter hånden også svage midt i pladerne, en af mine gamle venner havde for en 15-16 år siden købt sådan et stort parti eternit plader på en tvangs aktion, desværre var det netop dem der opløste sig selv efter hånden, han joggede nemlig lige igennem en af pladerne på et tidspunk hvor han skulle op og rense skorsten. Han fik godt nok erstatning fra fabrikken der havde lavet pladerne, men først efter års tovtrækkeri.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også