Novopan Klimagulv vådrum


Ja, jeg har jo spurgt om det tidligere.
Planen for badeværelse på 1. sal er at lave et let gulv med gulvvarme. Jeg har udset mig Novopans løsning da det virker ret gennemtænkt, synes jeg :-)

Men der er en ting jeg ikke kan forstå. Hvordan faldet skal laves.
http://www.novopan.dk/Udf%C3%B8relse-175.aspx

I linket står der at faldet skal laves i bjælkerne. Hvilket jo er meget godt.
Men hvordan gør jeg så lige med spånpladerne når de skal lægges ovenpå bjælkerne? Skal man bare trække pladerne ned med skruer, så de følger faldet?

Jeg kunne selvfølgelig også lave et ensidigt fald der ender mod hjørnet i brusenichen. Og så ikke have nogle kanter på gulvet til brusenichen.  Men mine tanker er som på denne tegning. Beklager den er lidt primitiv :-)


Ja, jeg har jo spurgt om det tidligere. Planen... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det giver god mening, det du skriver med placering af bruser, forhæng og armatur. Det vil jeg bestemt huske :-)

Det med placering af afløb har jeg ikke helt gennemtænkt endnu.
Jeg har som bekendt flere løsninger i hovedet. Fx at lave et plant gulv i badeværelse, og så ensidigt fald mod et unidrain langs væggen, som du selv nævner.

Alternativt også at lave ensidigt fald på hele badeværelset incl bruseniche, der så ender i et unidrain afløb i hjørnet af brusenichen. Men det vil være lidt mere besværligt da faldet så skal være skråt. Altså fald på gulvet i 2 retninger.

Men uanset hvad, har jeg da godt nok tænkt mig at der ikke skal være nogen decideret kant mellem badeværelse og bruseniche. Jeg tænker det ikke nemt lader sig gøre at lave sådan en kant i et let gulv, da gulv-varme slanger jo skal hen over denne kant, hvilket jeg ikke helt kan se lade sig gøre.
Enig, lige gulv i hele rummet, også kun ensidet fald i kabinen, som bør være undersænket eller med så meget fald af overkant gulvrist er min. 25mm under gulvhøjden i tilstødende rum / underkant dørtrin.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for det.
Det er nok sådan jeg ender med at lave det.
Koluda, har du en kommentar til min sidste tegning? Altså det med at skære klimagulv-pladerne og gulvgipspladerne for at få det nødvendige fald. Det må jo unægteligt give en forskudt samling, ikke?
Ja, det er korrekt.

Det er ikke et problem da gulvgipsen jo ligger svømmende på dit undergulv.

http://www.novopan.dk/Udf%C3%B8relse-175.aspx

Hvis man læser her, lader det til at gulvgips skal limes med Alfix Readyfix og skrues fast til undergulv? Eller tager jeg fejl ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, men det er vel GF 19 og ikke GF13 du anvender ?
GF 19 og GF25 kan begge lægges svømmende.

Jeg har egentlig tænkt mig at købe sådan en færdig pakke fra Novopan til 8 m2 gulv. Jeg tænker det er det nemmeste.

Er GF13 da så meget ringere?
Nej da, men meget mere arbejde.
Ja okay hehe.
Jeg tænker bare til en novice som jeg der er nødt til at have det hele skåret ud i pap, er det måske det nemmeste :-)

Men jeg skal ærligt indrømme at dette stadig giver mig lidt hovedbrud. Eller måske det er mig der gør det hele meget sværere end det er. Ved ikke, måske det ender med at jeg er nødt til at kontakte en tømrermester.

Det med korrekt fald, og det knæk der skal laves og samtidig lave det hele efter foreskrifterne. Det driller lidt oppe i hovedet på mig

Jeg tror jeg prøver at lave en lidt mere udførlig tegning over hvad jeg har i tankerne, så kan i lige se hvad jeg påtænker at lave, og om det er noget halløj jeg har i tankerne.


Så er her lige en sidste fin tegning, håber jeg.
Det jeg er i tvivl om er hvordan jeg får det tæt, der hvor pladen skal skæres. Der bliver jo en åbning i gulvgipsen der hvor der overgang fra badeværelse til bruseniche er. Skal det så bare fyldes op med spartelmasse og så have sådan en gang armering inden klinker?

Og så den kant der bliver, altså det røde på tegningen. Hvordan gør jeg lige der. Helt inde mod væggen vil højdeforskellen jo være ca 25 mm, hvilket vil betyde at gulvgipsen kommer ned i niveau med det underliggende spånplade. Vil det være et problem i forbindelse med at lave gulvet tæt? Jeg tænker ikke det er smart med vådrumssikring i direkte forbindelse med spånplade? 


 


Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også