Novopan Klimagulv vådrum


Ja, jeg har jo spurgt om det tidligere.
Planen for badeværelse på 1. sal er at lave et let gulv med gulvvarme. Jeg har udset mig Novopans løsning da det virker ret gennemtænkt, synes jeg :-)

Men der er en ting jeg ikke kan forstå. Hvordan faldet skal laves.
http://www.novopan.dk/Udf%C3%B8relse-175.aspx

I linket står der at faldet skal laves i bjælkerne. Hvilket jo er meget godt.
Men hvordan gør jeg så lige med spånpladerne når de skal lægges ovenpå bjælkerne? Skal man bare trække pladerne ned med skruer, så de følger faldet?

Jeg kunne selvfølgelig også lave et ensidigt fald der ender mod hjørnet i brusenichen. Og så ikke have nogle kanter på gulvet til brusenichen.  Men mine tanker er som på denne tegning. Beklager den er lidt primitiv :-)


26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der må være nogen der ved noget :-)
De skæres selvfølgelig hvor de knækkes...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay, det giver selvfølgelig lidt mening. Men altså, går hele ideen så ikke lidt af det? Når man tænker på at pladerne samler i fer/not med lim?

Og hvad synes du ellers om min tegning, og det fald jeg påtænker?
Jeg kan heller ikke helt hitte ud af hvordan jeg lige kringler den med den tegning, og så klinker. For de skal lægges så det passer med faldet.

Måske jeg for nemhedens skyld skulle lave det hele med et ensidigt fald der ender i hjørnet i brusenichen.
Nej, for der laves jo langsgående veksler i knækket, men ja ensidigt flad ville jeg til hver en tid fortrække i et badeværelse.

Nååh ja okay :-)
Eneste problem jeg ser ved at ensidigt fald er at der så vil "lommer" bag væggen til brusenichen, hvor vandet ikke vil kunne løbe fra. Men om det vil være et reelt problem er jo ikke sikkert. Jeg kan jo også helt undlade at lave fald på gulvet der.

En murermester har også fortalt mig at der slet ikke behøver være fald på gulvet i et badeværelse. Kun at der skal være fald i selve brusenichen. Men at man ofte laver fald på hele gulvet for at være sikker på ikke at risikere et bagfald.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har ikke fald på mit badeværelsesgulv, kun i brusenichen. Det volder ingen problemer.
I brusenichen er der ensidigt fald, der slutter i et Unidrain langs væggen.
Og når nu du laver brusenichen, så sæt bruseren, så den sprøjter på væggen overfor, og ikke på badeforhænget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Chr.
Er det et let gulv, eller støbt gulv du har?

Det er i hvert fald klart en letteste løsning, at gøre som du har det.
Det er et støbt gulv med 30 x 60 fliser på.
Fliserne gør, at der ikke ville være så mange andre muligheder, men valget var blevet det samme uanset fliserne.
Det er meget nemmere og sikrere at lave ensidigt fald end "kuvertgulv". Jeg har tidlige boet med et afløb midt i gulvet, hvor linoleummet ikke kunne sidde ordentligt pga de fire retninger på gulvfaldet. Nå ja, og så synes jeg det er pænere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Det giver god mening, og jeg er ikke specielt svær at overtale til en anden løsning :-)

Hvis jeg vælger at lave ensidigt fald i brusenichen skal jeg jo "knække" pladerne. Heri er jeg måske lidt i tvivl igen. Jeg skal selvfølgelig save og skære. Men er det ikke også korrekt forstået at pladerne set fra enden af så vil ligge "forskudt"? Se evt min fine tegning :-)


Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår. Ville du undlade kanten ved nichen?
Det ville jeg ikke gøre, uanset hvilken løsning. Måske, hvis der var godt fald på hele gulvet.
Ved et kuvertgulv får du 4 trekantflader, som du skal have gulvbelægningen passet til på. På ensidigt fald har du en plan flade.

I det ene badeværelse er der en kant på 5-7 mm ved overgangen til brusenichen. Herinde falder gulvet ca. 10 mm mod afløbet, som sidder ved bagvæggen.
I det andet badeværelse sidder afløbet i venstre side (set forfra), så her er kanten 5-7 mm høj i højre side og ca. 20 mm i venstre side (den side, hvor afløbet sidder). 

Du kan jo også sætte afløbet på forkanten i overgangen mellem bruseniche og badeværelse.

Gardinstangen til forhænget sidder ca. 7 cm inde på væggen, og sammen med kanten er det nok til at der ikke kommer vand ud på badeværelsesgulvet. I begge badeværelser sidder bruseren, så den sprøjter over på væggen overfor, ikke på forhænget. Det er en detalje jeg ofte sender arkitekten en venlig tanke for.
Hvis det er muligt, så sæt armatur og bruser på den væg du vil trække forhænget over til, når der ikke er nogen i bad. Det ser lidt pænere ud, siger de der har forstand på den slags.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også