Volvo penta 2030 forvarmer problemer

Har en MD 2030 fra 2000 som har kørt m forvarmer og startmoter "indkoblet" ved en fejl så startmotor brændte af. Skiftet startmoter men nu starter den elendigt, aldrig sket før. Kan gløderør blive brændt af, er der en sikring? Forvarmer lampen lyser fint, men den skal, efter at have forvarmet 20 sek. - tørnes 30 sekunder før den starter i en røgsky. Hvordan virker en MD 2030, nogen der ved det? Al input vil blive værdsat

LEF

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er gløderøret (eller rørene), der er brændt af. De er beregnet til at være strømforsynet i en kort periode, når motoren koldstartes. Har de stået med strøm på i adskillige mange minutter med motoren startet, så vil de brænde af. Symptomerne passer også på fænomenet. Når det bliver lidt koldere i vejret kan den slat ikke starte uden af få dieselstart-spray
Du skal finde din præcise motortype, så du kan finde den helt rigtige type.
Min erfaring, som ligger ti år tilbage til da jeg kørte VW Golf 2 turbodiesel, siger at NGK havde noget længere holdbarhed en Bosch, men det kan have ændret sig meget siden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du har en instrumenttavle med tændingslås, kan problemet opstå, fordi fjedervirkningen i låsen ikke mere virker, eller virker meget trægt. Herved svipper nøglen ikke tilbage, efter at man har haft den i position forvarmning. Så kører man med fuld spænding på de tre gløderør. Og man opdager det ikke. En ny tændingslås er dyr, når der står Volvo på den. Man kan så i stedet flytte funktionen ud i en selvstændig trykkontakt.

Spændingen fra tændingslåsen indkobler et gløderelæ, der så giver strøm til gløderørene. Gløderelæet kan ikke klare strømmen i længere tid, så det er sandsynligt, at det er dit gløderelæ, der er brændt af (og ikke gløderørene). Gløderelæet sidder i relæboksen lige over starteren. Det sidder i sokkel, så det er nemt at skifte. Det er en meget udbredt type, som købes hos en autoelektriker for omkring 100,-. (I boksen sidder der iøvrigt to relæer. Startrelæ og gløderelæ)

Du tester om det fungerer ved at måle spændingen på gløderørene, når forvarmning er sat til. Der skal være fuld batterispænding. (Gløderørene sidder på motorblokken lidt under dyserne). Du kan også prøve at lytte om relæet klikker, når en hjælper sætter forvarmningen til. (Pas på kileremmen hvis starteren ved en fejl går i gang). Hvis der ikke er spænding på gløderørene og relæet ikke klikker, så skal du udskifte relæet som det første.

(Der sidder også en sikringskasse ved relæet. Sikringen fører spænding til tændingslåsen. Hvis din starter kan køre, burde sikringen være ok).

Sejlerhilsen
Bent

- at sejle er at leve 

Det er da et ret godt bud du kommer med der!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tusind tak, jeg håber at kunne bidrage ligeså meget til andre

LEF

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis