problemer med whirlpool tørretumbler


Hej dav
Har en 5 år gammel Whirlpool kondens-tørretumbler som giver mig lidt problemer.

Den vil ikke tørre tøjet længere.
Er kommet frem til at varmeleget kun lige kortvarigt bliver varmt, for så at blive koldt igen. Det er uanset program, og sker lige når man starter den. Det er tydeligt at mærke varmelegemet blive godt varmt. Men at det kun er varmet op i 5 sekunder, for derefter stille og roligt køle af igen.

Nogen der har en ide til hvad det kan skyldes?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
køre tromlen rundt ?
er alle filterne renset?
hvilken model er der tale om ?(der skal være et 85 nr på 12 cirfre)
Der er flere forskellige muligheder termo sikring - ntc føler-styring( de er ikke for gode på wihrlpool tørretumbler)-måske hvis den er udstyret med en kulstift til fugtigheds kontrol så kan den osse være slidt op.det kan osse være at den bare skal kodes igen af en eller anden grund mister de en gang imellem dele af programmet

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
og du har tjekket at den kan køre rundt samt fnug filterne er rene
Der er ikke nogle knapper/lamper der lyser for fejl ?
hvis den ikke køre rundt så kan det være termosikringen da blæser hjulet sidder på motoren og varmelegemet så bliver ekstrem varm meget hurtig.
Det kan osse være den ntc føler der sidder ved varmelegemet der er problemet men tror mest på at det er styreprintet der er problemet
du skal huske når du afprøver den skal det være med fugtigt tøj da det ellers ikke vil varme !

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
v

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Nå, lidt opdatering :-)
Har lige smidt en stak våde håndklæder i den. Den lader til fint at varme. Den bliver i hver fald varm inden i. Men udblæsningsluften er helt kold/svagt lun, hvilket undrer mig lidt eftersom den plejer at være varm.
Annonce
okay godt så langt
noget kunne tyde på du skal tjekke dit fnug filter.det kan godt se pæn og ren ud men prøv lige og hold det op mod lyset og se om du kan se igennem det ellers kunne noget tyde på at en grundig rensning kunne gøre underværker.
du kan prøve og tage den bagerste plade af som sidder over varmelegemet så kan du se både blæserhjul samt bagsiden af tromlen der kan godt sidde en del fnug der
Hvis det er en med aftræk så tag slangen af og se ind i røret der går ind i maskinen. hvis det er en kondens tumbler så tag kondenser ud og gør den ren hold den op mod lyset og se ind ind i den samt se ind hvor den normalt sidder i maskinen
hvis alt det er i orden kan det være varmelegemet der er gået død så det kun varmer med ½ effekt men det er svært at sige hvis man ikke kan komme til at måle på maskinen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Det er en kondenstumbler.
Jeg har skyllet og blæst kondensatoren ren. Har også haft bagpladen af og konstateret at varmelegeme og blæser er fin og fri for støv osv.

Men jeg kan da prøve at lade den køre lidt uden fnugfilter, og se hvordan den opfører sig.
Jeg har ikke lige umiddelbart adgang til et tangamperemeter, så det er ikke lige så nemt for mig at måle om varmelegemet varmer som det skal. Men når jeg mærker på tøjet i tumbleren lige efter den har kørt det er meget varmt.

Problemet er nu løst og jeg siger mange tak for hjælpen :-)

Det var faktisk to ting der gjorde at den ikke ville tørre tøjet.
Fnugfiltret var helt stoppet til at bitte små fnug som havde sat sig fast i filtret, og ikke til at få af med hånden. Så det fik en tur med vand og en børste. Andet problem var at afløbet fra kondensatoren til vandbeholder var stoppet til med fnug og nullermænd. Så kondensatoren kunne ikke komme af med vandet.

Men nu virker det igen. Dejligt :-)
tænkte nok det havde noget med fnug filteret at gøre det er et ret kendt problem men det var da godt den kom til at køre igen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja det var sgu lækkert du lige kunne guide mig på rette vej :-)

Og så sad der jo også lige 5 års nullermænd i det bette afløb. Det hjælper heller ikke på situationen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis