Pleje af lædersæder.

Hej LDS'er.

Jeg har planer om at få shinet min sorte læderkabine op i min BMW. Jeg kunne dog godt tænke mig, at høre om i har nogle gode erfaringer med plejeprodukter til dette projekt.

Sæderne er blevet vasket/renset med sæbespåner og ønsker nu at få frisket farven op de steder hvor der er mindre ridser o.lign.

Der er mange forskellige produkter til formålet herpå nettet, men vil nødigt købe noget skrammel. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du burde nok have ventet med at give sæderne fedtstof (sæbespåner) til efter du havde farvet. Farven binder bedre på tørt læder end fedtet. Men det han selvfølgelig gøres om, altså affedtning af læderet.
Jeg har selv brugt det her for nogle år siden til en mørkebrun stol, hvor resultatet både blev OK, og var holdbart. 
Jeg ville tro at sæbespånerne var den rette behandling for at gøre læderet blødt igen, inden man evt. vælger at indfarve læderet.
Skosværte og sadelfedt

Skrevet af Mr. Dyrup på 18 aug 2013 21:37
Jeg ville tro at sæbespånerne var den rette behandling for at gøre læderet blødt igen, inden man evt. vælger at indfarve læderet.

Det er da noget jeg ved noget om, min Far var skomager og min Bror var saddel og skomager, Jeg har selv været skomager uddandet (tvunget) Sæbespåner har et højt indhold af lanolin et animalsk fedstof der bla. bruges til at opbløde læder, så det er sådan set godt nok at du har vasket med det. Men for at kunne farve læder må der ikke være fedstoffer i læderet. Når vi farvede sko ( var moderne engang ) rensede vi læderet med acetone ad flere omgange hvorefter det fik farve. Når det var tørt smurte vi med ren lanolin fedt og lod dem stå natten over, herefter blev det overskydende fedt tørret af.
Så nu har du opskriften, skal dine sæder være sorte skal du bruge det der hedder navsværte det fås i sort og brun, men tag gummi handsker på og dæk af der hvor der ikke må komme farve på, det er helt umuligt at fjerne igen.
Har selv haft samme problem med min gamle Audi, og jeg købte noget læderbalsam her http://autopolstreren.dk/shop/frontpage.html det fik sæderne til at stå som nye igen.

Havde også nogle huller i sædet, og dem lavede de hos http://www.ryautopolstring.dk/ uden at skifte hele betrækket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis