skorstens mursten er frostsprangt

Hej jeg har en skorsten der er frostsprangt på mange af stenene. Det vil blive en stor opgave at skifte dem ud,næste umuligt, da de yderste jo er muret sammen med de inderste.
Har i nogle ideer til hvad der vil være en flot løsning på sådanne et problem. Skorsten er af røde sten måler ca 70x70 og 1,5 meter høj der hvor den er højest.
Har hørt om stenaplader ( heder de det??). som en løsning, tænker at zink vil bliver for masivt til så stor en skorsten.
Ville det evt. være ok at mejsle f.eks de 4 cm af de frostsprængte sten og mure en ny sten ind på 3,5 cm, det inderste af stenene fejler jo ikke noget. Er det en tåbeligt ide??
Håber i har nogle gode løsninger på dette.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske det var bedst at du spurgte din skorstens fejer, det er trods alt ham der skal godkende dine ændringer.
Er det kun brændhuden som skaldere ? Er der mange sten som er revnet? Hvilken stand er fugerne mellem dine teglsten ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg havde ikke lige tænkt på skorstensfejren i den sammenhæng, men det vil jeg da gøre.
Jeg er ikke lige klar over hvad du mener med brændhuden, men det er kun teglstene der fejler noget. Tror der er ca 12 sten på hver side som er frostspræng. Derudover som jeg også synes er et stort problem, er at der er også mange sten som har små revner som jo med tiden også vil komme som en frostsprængning. Selve fugerne er egentlig ok, da den er fuget med weber fugemasse, men selvfølgelig er der steder som er dårlige.
Jeg synes det værste i denne opgaver er, at de sidder rigtig godt sammen med de inderste sten og er derfor er svære at skille ad.
mvh
Alte

<p>&#160;</p>
Hvis din skorsten ellers fungere og der ikke trænger vand ned i den kunne du jo fylde noget fugemasse i revnerne og lige stryge en gang sand uden på så det ligner mørtel. Bare et forslag
Ideer er altid velkommen.
Jeg er begyndt at skifte stenene efter jeg har haft en snak med en murer. Han mente, at det var ok at skifte de hele sten på hjørnet og nøjes med at mejsle kopper ud og lime en ny stykke i med fliselim. Det er jeg så gået i gang med på den ene hjørne og er faktisk færdig med den. Det har jeg så tænkt, at jeg vil gøre med alle fire hjørner hvorefter jeg mejsler dem ud der trænge i mellem hjørnerne. Til sidst bliver det hele fuget om, får sabetoflex mellem tag og skorsten afslutte med en zinkkant der bliver fræst ind i muren. Tror i så ikke, at det er tæt.... hvis ikke så ved jeg snart ikke!!
mvh
alte

<p>&#160;</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er helt sikker en fornuftig løsning du er i gang med. Dog må det altid være klogt at se hvad der skabte dit problem så det ikke sker igen. Når det er en kold væg vi taler om og du har oplevet frostsprængninger, skyldes det fugt som trænger ind og giver problemer når det fryser. Du bør sikre mod fugten ikke trænger ind igen, samtidig med du har set de første sten skalde vil jeg anbefale at imprægnere efter omfugning, dette vil du få rigtig god gavn af når du omfuger og sikrer fugerne er helt intakte. Du bør ikke anvende silikone eller lignende, jeg talte forleden med teknologisk institut, de anbefaler et monosilan produkt, her kender jeg PROTECTOS 40 som et godt produkt. Held og lykke
Tak for din bekræftelse af det jeg er gået i gang med ikke helt er hen i vejret :-) Det er jo et hus fra 61, men fugerne er ikke så dårlig som jeg har set andre steder, men har dog en opfattelse af det er fugerne der er årsagen. Det er jo også syd siden som er hårdest ramt.
Når jeg har fået skiftet alle de sten som jeg mener bør skiftes fuger jeg det hele om som du anbefaler, men du næven at jeg skal imprægnere. Hvad vil du gøre det med, den har jeg ikke helt forstået.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
tror han mener du skal få givet alt murværk på din skorstenspipe imprægnering. Protectos 40 kender jeg, det er en klar imprægneringsvæske, som trænger dybt ind, denne imprægnering kræver ikke genbehandling, den er diffusionsåben, vi anvender denne i vores murerfirma tit og ofte efter omfugning, den kan jeg varmt anbefale.

murerjohn
Ligesom muren allerede har beskrevet, få alt dit mur på skorstenen behandlet, så er du sikret mod fugt bremses i at trænge ind og du vil minimere risikoen for frostsprængninger.
Jeg vil bruge det som i anbefaler Protectos 40, har læst om det nu, jeg er dog ikke helt klare over hvordan det påføres. Kan det købes i spray eller skal det males på??
Efter jeg er gået i gang med at rep af skorsten, kan jeg ser at skorstenen har haft en sætningsskade, der går helt op i pipekraven. Det må så være årsagen til, at den ene side er meget medtage. Kan jeg reperer pipekraven med flise lim neders og beton oven på så det ser lidt ens ud. Eller vil det være godt med noget to kombinent fugemasse i revnen
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også