Nedlagt antennestik og oprettet nyt => intet TV-signal

Hej,

Til jer der har en lille bitte smule forstand på antenneinstallationer:

Inden jeg begynder at producere mere arbejde til mig selv, vil jeg lige være helt sikker på at jeg har dummet mig 100% 

Sagen er den at vi har været igang med at renovere stuen og i den forbindelse har jeg nedlagt et gammelt antennestik der sad i hjørnet af stuen og lavet et nyt på midten af endevæggen. Nu har vi ikke noget TV-signal længere. Det gamle stik jeg nedlagde havde to tilslutninger inde i dåsen - altså to kabler ind. Jeg troede, at det var et til TV og et til radio. Det var det vist ikke. Det er vist det der hedder en sløjfedåse, mon ikke? Man har vel aldrig lavet antenneinstallationer med seperate TV og radio-kabler? Huset er fra 1976.

Oppe på loftet sidder der en passiv antennesplitter. Jeg troede egentlig, at et af kablerne var det indgående og at de fordelte sig rundt i huset derfra. Kan man måle på et antennekabel om der er signal på, med et simpelt multimeter?

 Nu er løsningen vel enten at genetablere det gamle antennestik ELLER trække de to kabler som stadig ligger i muren, tilbage, op på loftet og lave samlingen der, ikke?
 
 Mvh lacla
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har med 100% sikkerhed været tale om en sløjfedåse. Du må enten reetablere samlingen eller trække et nyt kabel.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan satens måle på det.
Samtlige antennestik i vores hus ender oppe på loftet i en splitter, jeg skulle finde hvilken et der gik ned i stuen.
Den ende som var nede i stuen afisolerede et godt stykke af, så jeg havde kobberkernen og afskærmningen for sig. Herpå tilsluttede jeg et 9V batteri.

Herefter var det nemt at gå op på loftet og måle hvilken et af stikkene der var spænding på :-)
Hmm, ja, så var mine bange anelser jo rigtige... Tak for svar.
aaroe,

Udmærket idé, men min udfordring går ikke så meget på at måle om der er forbindelse fra punkt A til punkt B. Men at finde det kabel der føder hele min antenneinstallation. Altså det indgående antennekabel i huset.
Ja ok - måtte lige nærlæse dit indlæg igen :-)
Hmm - jeg mindes at jeg altid fik et lille rap over nallerne når jeg pillede ved antennestikket bag på mit gamle CRT fjernsyn, da jeg boede på kollegie - det vil et multimeter helt sikkert kunne have målt.

Om det var fordi signalet var ekstra forstærket, fordi det var et stort boligkompleks, ved jeg ikke.
Men mon ikke du kan måle lidt spænding, selv med en alm. husantenne?
Annonce
Ja det er rigtigt. Den oplevelse er jeg heller ikke blevet snydt for :-) Det er da et forsøg værd.
Du kan trække de to kabler op på loftet og samle dem der, men det skal være med HF tætte stik ellers får du let problemer med signalkvaliteten, i det hele taget skal alle delle være HF tætte, også din antennesplitter.
Ja det ved jeg. Jeg regner med at bruge f-stik og så et samlestykke imellem, hvis ikke jeg bare genetablere antennestikket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis