Afblænding af vindue

Hej

Vi har en meget lys stue, hvor vi gerne vil blænde det ene vindue for at få en væg til at hænge tv på.
Det flotteste løsning ville være at jeg fik en murer til at lukke hullet med gamle mursten - men der er pt. ikke finanser til en københavnsk murer...

Derfor tænkte jeg at gøre det selv, hvor løsningen er:
  1. Indvendigt: skrue lægter i vinduesrammen og sætte krydsfiner+gipsplader på, dernæste spartle mm.
  2. Udvendigt - lægter med vindpap og vandret træbeklædning
Derudover vil jeg evt. sprøjte skum ind bag vinduesrammen (sider+foroven), så hulmursisoleringen ikke ryger ud, når/hvis jeg fjerner den gamle ramme for at undgå kuldebro - er det nødvendigt at fjerne det? Foroven kan jeg nok ikke, da jeg mener der ligger en overlægge af en slags.

Min udfordring er det udvendig, hvordan skal opbygningen være, dimensioner og materialer? Jeg tænkte at male træet i samme farve som udhæng mm. (som kommer til at være sort)

mvh



 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror, jeg ville lægge en folie på glasset, så man ikke kan se gennem det udefra, - og så bevare vinduet af hensyn til det udvendige udseende.
Der er jo plads nok indvendigt i dit vindueshul til at lave den indvendige afblændning af hullet.
Tror det andet vil ligne noget klamp udefra.
Hej
Jeg er godt klar over at det ikke ser ligeså pænt ud med træbeklædning som en ny mur - men pointen er ikke at jeg vil undgå sollys fra dette vindue. Jeg vil have det lukket helt med en ny indvendig væg. Jeg tror jeg får fugtproblemer ved bare at mure en ny indervæg og med rockwool ud til en termorude med solfilm på - det bliver ikke pænt, eller praktisk.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg er helt med på at du vil have en "væg" indvendig til at hænge fjernsynet på.
Forslaget gik på, at en folie på glasset og evt en sort plade få cm bag, vil umuliggøre indkig til den indvendige konstruktion.
Føler mig ret overbevist om, at dit vindue isolerer væsentlig bedre end en udvendig træbeklædning, hvorfor jeg ikke kan se større risiko for fugtproblemer, ved at lade vinduet sidde.
Den indvendige konstruktion du nævner med træ og gips, kan jo gøres ganske tæt ved at fuge din dampspærre bag gipsen tæt til det oprindelige vindueshul.

Så vidt jeg kan se, så har dit vindue udvendige glaslister, - så du kan altid senere tage glasset ud og fjerne vinduet udefra, - hvis for eksempel du løb ind i en billig murer, - uden du behøver at røre den indvendige konstruktion.

Det var blot et forslag til en lidt nemmere løsning, der i mine øjne ville være kønnere udefra, - og med mulighed for både at komme tilbage til udgangspunktet og for at lave den ultimative løsning med opmuring udvendigt.
Hvis du selv piller vinduet ud, og gør klar til mureren - så tror jeg dælme ikke han skal bruge mange halve timer på at mure den smule.
Reglar, klinkbrædder etc, skruer og træbeskyttelse - det er heller ikke gratis...

Desuden tror jeg det vil komme til at se træls ud med sådan et barrikaderet vindue - men det er selvfølgelig min personlige holdning :-)

Et helt andet alternativ ville være at få fat i et par skodder som passer i murhullet - det vil trods alt se lidt mere naturligt ud. Så kan du gå i ro og mag og lede efter gamle sten med samme patina som de eksisterende - så har du dem, når der en gang bliver råd til en murer :-)
Vinduet er med indvendige glaslister, så djaydjay's forslag kan ikke umiddelbart bruges.
Jeg kan sagtens selv pille det ud.
Det kan være jeg alligevel skal gå rundt i kvarteret og se om der skulle være en murer ;-)
Og så må jeg på dba.dk og lede efter røde mursten fra omkring 1959.

Tak for svarene


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Jeg blander mig ikke i æstetikken - bestemmer du selv. Har gjort noget lignende, da jeg skulle fjerne sideparti fra en yderdør. Lavede en "vinduesramme" af 45x120 mm lægter/spær, som blev monteret som et vindue med 10mm i hver side og franske skruer (Jeg genbrugte hullerne fra vinduet). 34x34 mm lister på indersiden, sat så tilpas dybt, at jeg kunne skrue fer-og not brædder i vandret flugtende med rammen. Du kan vælge at sætte beklædningen op til murkant, men det er meget sværere at få til at se pænt ud med fugen. Når jeg lavede en vindueskasse, var det for at sikre mig, at siderne var 100% parallelle, og beklædningen sad knivskarpt. Indvendigt nøjedes jeg med 2xgips plus dampspærre og isolering - men det var også kun 40 cm bredt. Kan være du bør ofre en x-finer også. 



Mvh Troels

Hvis du bruger lidt tid på det og gider køre lidt rundt skulle du nok kunne finde de sten. Jeg ved ikke hvad mureren koster, men er du gal hvor ser jeg mange grimme løsninger både med og uden sten, nu hvor jeg selv er i gang og derfor kigger meget på andres løsninger.


Hvis du ikke kan finde dem skal du nok ud at betale de ca. 20kr+moms pr. sten.

Nu er det næsten 5 år siden jeg lavede det indlæg - og flyttet fra huset i mellemtiden ;-)

Sååå - det er ikke lige aktuelt, men ellers tak for input 


TRRA skrev den 30-01-2018 14:49:28

Jeg blander mig ikke i æstetikken - bestemmer du selv. Har gjort noget lignende, da jeg skulle fjerne sideparti fra en yderdør. Lavede en "vinduesramme" af 45x120 mm lægter/spær, som blev monteret som et vindue med 10mm i hver side og franske skruer (Jeg genbrugte hullerne fra vinduet). 34x34 mm lister på indersiden, sat så tilpas dybt, at jeg kunne skrue fer-og not brædder i vandret flugtende med rammen. Du kan vælge at sætte beklædningen op til murkant, men det er meget sværere at få til at se pænt ud med fugen. Når jeg lavede en vindueskasse, var det for at sikre mig, at siderne var 100% parallelle, og beklædningen sad knivskarpt. Indvendigt nøjedes jeg med 2xgips plus dampspærre og isolering - men det var også kun 40 cm bredt. Kan være du bør ofre en x-finer også. 


 


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også