Skal man gøde jorden før man sår græs?

Jeg har siddet og læst omkring etablering af græsplæne, flere steder på nettet. Og det ene sted stod der at det ville være en god ide at gøde med noget NPK eller lign. Så der var masser af næringsstoffer i jorden til når græsset skulle såes. 
Men da jeg havde min vise farfar påbesøg igår sagde han at det var der ingen grund til. Det ville bare blive vasket væk af regnen. Og at der var næring nok i jorden til at græsset fint kunne få en god start. Han foreslog mig så at gøde til foråret i stedet for, men her synes jeg at have læst at man ikke må gøde det første år, da man risikere at brænde rødderne af.  
Er der nogen der kan hjælpe mig her? Skal jeg gøde først, eller vil det være spil?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej vent du bare med gødningen, indtil du ikke syntes græsset vokser godt nok mere.  Det har jeg dog aldrig oplevet selv men hader også at klippe græs.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er ligeså meget for at få godt gang i græsset, så det kan overtage pladsen så ikke jeg skal døje så meget med ukrudt. Der har været rigtig meget ukrudt, og det vil jo komme igen hvis ikke græsset hurtigt får overtaget.
Prøv at spørge her : havenyt.dk , her er det havefolket der svarer og giver gode råd........... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvordan vil du overbevise ukrudtet om at det skal lade være med at tage for sig af gødningen? ;-)

Som nævnt vaskes gødning ud af jorden og det giver ingen mening at gøde, før der er vækst i det man vil gøde, så det kan trække næringsstofferne med op.
Jord er normalt fuld af ukrudsfrø, så du kan næppe undgå at der kommer ukrudt i din nye plæne, men heldigvis kan de fleste ukrudstyper ikke tåle at blive klippet, så allerede efter et par klipninger vil det se meget bedre ud.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Da jeg anlagde ny plæne, kørte jeg på genbrugs stationen og hentede en trailer fuld jord (1/3 ler 1/3 sand 1/3 kompost)
tyndt lag på til afretning, frø på, let rivning.
Vandede jævnligt, og efter 3 uger klippede vi græs.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Skrevet af Illisher på 16 aug 2013 08:50
Det er ligeså meget for at få godt gang i græsset, så det kan overtage pladsen så ikke jeg skal døje så meget med ukrudt. Der har været rigtig meget ukrudt, og det vil jo komme igen hvis ikke græsset hurtigt får overtaget.
Ja, og så får du samtidig også ekstra gang i dit ukrudt. Næsten alle etårige vækster tåler meget dårligt at blive klippet (læs de går ud) og de flerårige har du forhåbentelig sørget for at aflive med fræseren før du sår.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja alt er fræset og jævnet nu. Og imorgen får den sidste overrivning, for at fjerne småsten og grene. Også vil der blive sået græs. Så Venter jeg til foråret eller efteråret med at gøde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis