Ventilation under undertag

Hej.

I forbindelse med et tagskifte fjerner jeg de gamle eternit plader, bibeholder gitterspær og lægger Diverol Top undertag og et Lindab ståltag ovenpå.

Undertaget er diffusionsåbent men jeg vil alligevel gerne have en ventilations spalte under undertaget da vi næppe har nogen dampspærre. I kip monteres ventilationsmuffer i hvert spærfag og så ventibånd i rygningen
Problemet er blot at den øverste sten på ydermuren ligger plant med overside spærhoved. Altså der er lagt 2 sten op imellem spærene. Kan man blot fjerne denne sten og derefter lave vindbrædt og vindplade ?

Ud over at stenen generer mht. ventilation så frygter jeg at undertaget kan blive ødelagt ved at ligge og "gnave" på den sten og jeg vil være langt mere tryk ved et vindbrædt hvor der trods alt vil være en afstand på 50 mm
 
Efterfølgende beklædes udhænget med Ivarson hvor jeg laver spalter med insektnet fra undersiden så vi kan få luft ind af den vej.

Så kan den fjernes uden bekymring eller skal øverste sten behandles specielt.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare nøjes med at fjerne den øverste sten. 
Så har du jo 70 mm luft allerede dér, og behøver vel så ikke montere vindbrædt, eller....??

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Hej.

Jo tanken var at fjerne denne øverste sten og få lavet vindplade.

Spørgsmålet var mere om den næstøverste så skal under behandling, svuppes/lukkes af ell. lign.. Mest fordi man nu har åbnet for området og opdaterer resten af taget med nyeste standard, så er det jo lidt dumt at udelade noget pga. manglende viden.

/Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis