Montering af fejeliste - Sømpistol el. Turbo Tack lim?

Jeg har netop fået montoret 2 nye massive dører fra Swedoor, samt lagt nyt gulv.. Nu skal jeg så bare lige have lavet afslutningen op til bundstykket i karmen, således den lille revne der skjules.

Jeg har fejelister klar i bøg, ligesom bundstykket er i bøg, men jeg er lidt i tvivl om den bedst mulige montering.
Kompressor og sømpistol har jeg (inkl. 30mm og 40mm søm), men jeg har også monteringslim fra Danalim i form af deres Turbo Tack.
Hvilken ville være mest fornuftig at benytte? Fungerer Turbo Tack til formålet?

Netop Turbo Tack har vi brugt til formalede fodlister, da det betød der ikke skulle bores, skrues eller males (kun overgange).. og ved fejelisten vil det jo betyde at der ikke skal skydes søm igennem listen, som jo vil kunne ses.

Jeg er bare lidt i tvivl om begge ting kan gøres, samt fordele/ulemper?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det underlag de skal monteres på er 100% lige, så ville jeg lime dem på.
Hvis ikke, så må du igang med søm pistol

ulempe ved sømpistol kan være at træet flækker hvis der er for meget tryk på!
Ulemper ved limen er at det er svært at få sluttet tæt hvis der er ujævnt.

Mine er limet på.
Jeg har ikke prøvet Turbo Tack. Har limen en lille smule elastisitet når den er hærdet? Listen vil jo nok være udsat for bevægelsespåvirkning, dels fra belastning på bundstykket når man træder på det, og dels det at træet arbejder.
Jeg er endt med at montere med Turbo Tack.. dørene er sat op af professionelle og er 100% lige på alle leder og kanter. Så det var en smal sag at få dem sat på korrekt.
Og ja, Turbo Tack har elasticitet nok til at klare bevægelserne der måtte komme. Jeg tjekkede op på det med leverandøren for at være sikker.

Så alt i alt var det meget nemt med limen.. og det tører op på kun 5-10 min, så der er ikke noget med at holde ting i spænd i længere tid e.lign.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også