Hvordan med højbed/støttemur??

Jeg skal have planet ud ved vores indkørsel/parkeringsplads, som lige nu hælder nedad når man køre ind på grunden, vi besluttede det ville være flot at lave et højbed bagved, som samtidig virker som en støttemur.

jeg har allerede bestilt sådan nogen holmegaardsblokke (herregaardsblokke??) til at mure det op med, men hvad med underlaget, hvor langt skal jeg grave ned og hvad skal stenene ligges på?, nogen steder skriver de noget tørbeton når man læser under støttemure, andre steder hvor jeg læser om højbede har folk bare gravet ned til fast grund også brugt stabilgrus og fliselægge sand..

Nu er det jo både et højbed og en støttemur (selvom det den skal støtte kun er 40 cm højt..)

Jeg har lavet en hurtig tegning fra siden så i kan danne jer et overblik..




7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv om den kun skal støtte 40 cm. i højden, vil jeg anbefale at du lader den gå mindst en halv meter ned i jorden. læg et lag tørbeton i bunden til de første sten, med en brede på ca. 35 - 40 cm. så har du et godt grundlag for videre opbygning.
hmm havde ikke tænkt mig at stenene skal mere end 10 cm ned i jorden, så har jeg købt for lidt, men kan jeg bruge tørbeton fra de 50 cm nede til de 10 cm under jorden?
Hvorfor skal tørbetonen virkelig have en bredde på 35-40 cm når stenene der skal ligge i det kun er 14 cm brede??
Jeg har rundt i min have lavet noget tilsvarende, også med herregårds blokke, og 40cm i højden, da min have ligge under niveau.
Jeg gravede 10 cm ned under underlaget, lagde brolægger sand i, i ca stenenes brede, stampede det, og byggede direkte derpå, med de nederste sten liggende løst, og limet opefter.
Dette står nu på 5-6 år uden nogle problemer :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 15 aug 2013 15:21
Jeg har rundt i min have lavet noget tilsvarende, også med herregårds blokke, og 40cm i højden, da min have ligge under niveau.
Jeg gravede 10 cm ned under underlaget, lagde brolægger sand i, i ca stenenes brede, stampede det, og byggede direkte derpå, med de nederste sten liggende løst, og limet opefter.
Dette står nu på 5-6 år uden nogle problemer :-)

Mvh

Fungere det både som højbed og støttemur? for det er da langt nemmere end at skulle lave sokkel af beton. er der noget noget belastning af den højere liggende jord bagved bedet? hos mig kommer der til at ligge en parkeringsplads med fliser 1 meter fra støttemurskanten.
her ligger der 50cm fra kanten fælleds område, med sti, hvor der kører vicevært med traktor, samt står et 180cm højt plankeværk
men ja, det er både højbed og støttemur

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
jeg er kommet frem til jeg graver ca 20 cm ned i jorden, ligger 10 cm brolæggersand også herregaardssten oven på det, hvad har du brugt som fliseklæber? skal det bare være en tilfældig udendørs fliseklæber?
Hej
Jeg har blot brugt udendørs ja.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis