Kabel træk af EL, Vand, Internet osv... i et nedgravet rør?

Vil det være dybt ulovligt at etablere et nedgravet rør, f.eks. gul kloak rør eller lign. og bruge dette til at trække diverse kabler igennem fra Hus til skur ude i haven?

Det svarer jo til at ligge en vandslange løst på jorden og ved siden af/ovenpå denne ligge en ledning fra f.eks. en el-kabel tromle.

I am so full of it.....

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt trække diverse kabler i et gult/orange kloarkrør gravet 35 cm ned , men hvis du skal have vandledninger med skal du ned i 120cm dybde (frostfrit)..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Super.

Så kan jeg trække de røde kabelrør inde i nogle større rør sammen med de andre kabler og på den måde holde dem adskilt ?

I am so full of it.....

De må godt ligge i samme store rør ... , vand ,  internet , el , ........i de gamle analog dage skulle der være afstand mellem tele / antennekabler og stærkstrømkabler for at undgå forstyrelser........... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 14 aug 2013 21:51
De må godt ligge i samme store rør ... , vand ,  internet , el , ........i de gamle analog dage skulle der være afstand mellem tele / antennekabler og stærkstrømkabler for at undgå forstyrelser........... 
Nej - det må du ikke... 
SB afsnit 6

528.1.2 Installationer, som ikke har funktionsmæssig tilknytning til lavspændings-
installationer, og som almindeligvis oplægges, tilses eller vedligeholdes af andre end
autoriserede elinstallatører, skal være således adskilt fra lavspændingsinstallationer, at
arbejder kan foretages uden indgreb i en lavspændingsinsta
llation.
Annonce
Skrevet af Jano59 på 14 aug 2013 20:40
Super.

Så kan jeg trække de røde kabelrør inde i nogle større rør sammen med de andre kabler og på den måde holde dem adskilt ?

Ja, det vil være en mulighed.
Skrevet af Daniel p på 14 aug 2013 22:32
Nej - det må du ikke... 
SB afsnit 6

528.1.2 Installationer, som ikke har funktionsmæssig tilknytning til lavspændings-
installationer, og som almindeligvis oplægges, tilses eller vedligeholdes af andre end
autoriserede elinstallatører, skal være således adskilt fra lavspændingsinstallationer, at
arbejder kan foretages uden indgreb i en lavspændingsinsta
llation.

Du har fuldstændig ret Daniel. Jeg ville trække et rør til lavspændingsinstallationen og et rør til svagstrømsinstallationerne. Og husk så træktråden, fordi det kan være svært at få et kabel i, når der er nogen i forvejen.

fase
Så vil jeg tillade mig at hoppe over i den anden grøft - jeg kan ikke se noget problem i at trække installationerne i samme rør. Den paragraf Daniel P refererer til angiver blot at det skal være muligt at arbejde på den ene installation uden at den anden berøres. Men når kablerne ligger i et rør gravet ned i jorden er installationerne ikke tilgængelige og paragraffen finder da ikke anvendelse. Installationerne skal "blot" være adskilt når de løber ind i røret og ligeledes når de kommer ud af røret igen.

En anden nævneværdig paragraf ville være 528.1.1 der angiver at alle kabler skal være isoleret mod højest forekommende spænding. Dvs. bliver der trukket eksempelvis 400V ud til skuret skal alle netværkskabler, antennekabler mv. ligeledes være isoleret mod de 400V. Hvis ikke kablerne er isoleret mod den højeste spænding kan de afhjælpes med førnævnte rør-i-rør installationer.
Selvfølgelig lægger man alle kabelerne i samme 120mm rør gravet ned i jorden og med kabelbrønde så man kan let kan komme til at udvide med nye kabler osv........det har jeg været med til masser af gange......................

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Både Daniel P og Steinaa har ret i de indlæg, de skriver. Både med adskillelse af systemer pga andre end aut. elektrikere skal kunne arbejde på deres egne systemer uden at komme i kontakt med stærkstrømmen og med hensyn til isolationsniveauer, hvor højeste spænding fastsætter isolationsniveauet. Sådan er reglerne.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis