Kabel træk af EL, Vand, Internet osv... i et nedgravet rør?

Vil det være dybt ulovligt at etablere et nedgravet rør, f.eks. gul kloak rør eller lign. og bruge dette til at trække diverse kabler igennem fra Hus til skur ude i haven?

Det svarer jo til at ligge en vandslange løst på jorden og ved siden af/ovenpå denne ligge en ledning fra f.eks. en el-kabel tromle.

I am so full of it.....

Vil det være dybt ulovligt at etablere et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af steinaa på 14 aug 2013 23:57
Så vil jeg tillade mig at hoppe over i den anden grøft - jeg kan ikke se noget problem i at trække installationerne i samme rør. Den paragraf Daniel P refererer til angiver blot at det skal være muligt at arbejde på den ene installation uden at den anden berøres. Men når kablerne ligger i et rør gravet ned i jorden er installationerne ikke tilgængelige og paragraffen finder da ikke anvendelse. Installationerne skal "blot" være adskilt når de løber ind i røret og ligeledes når de kommer ud af røret igen. 
  
Jeg vil jo så mene at det og arbejde på en installation, også omfatter udvidelse af denne mm. og i min fortolkning vil antenne eller VVS installatøren komme ind og rode i den faste installation, hvis han trækker noget gennem et rør med stærkstrøm.

Størkstrømskablet vil jo typisk være dimensioneret efter divs. forudsætninger, fremføring, varmeafledning mm. Kommer VVS'eren med et PEXrør med 50grader varmt vand - hvordan ser det så ud med oprindelig dimensionering for kablerne ?

Næ, skidt for sig og snot for sig...

Hvis røret har en størrelse så han selv kan kravle bagefter og sikre at installationerne er adskilt er den en anden snak.

Skrevet af Svend Høst på 15 aug 2013 09:44
Selvfølgelig lægger man alle kabelerne i samme 120mm rør gravet ned i jorden og med kabelbrønde så man kan let kan komme til at udvide med nye kabler osv........det har jeg været med til masser af gange......................
At der mange gange bliver kørt 140km/t på motorvejen - ændre jo ikke på at hastighedsgrænsen er 130km/t.

Det bliver rør i rør, så kan alle komme til.

I den sidste ende er der ikke nogen som skal ned i røret og arbejde på noget som helst tidspunkt, det er jo netop hele ideen med et rør i den diameter at hvis noget er gået galt trækker man skidtet ud og fixer det ude af røret.

Jeg regner med at føre rør i rør helt op i arbejdes højde og de vil være pænt adskilt således der kan arbejdes sikkert.

Tak til alle for alle de gode svar!



I am so full of it.....

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis