kalk i det kolde vand

Hej

Jeg har et problem med store mængder kalk i vandet i vores hus.Kalken har et sand lignende udseende, og opløses i eddike uden problemer-så det må være kalk.Det sætter sig i alle filtrer og WC´er.
Der er udelukkende "kalksand" i den kolde hane.
Til at begynde med troede jeg at det måtte komme fra vandværket, men det mærkelige er at kalken kun optræder i halvdelen af huset.
Vandtilførslen til huset  kommer ind via et gammelt vaskehus og løber under jorden  til køkkenet i hovedhuset.I vaskehus og køkken er der ingen problemer.

Fra køkkenet løber det ned i  en kælder og tilbaget  til stueplan lodret op i en  vandvarmer.

I det lodrette løb fra kælder til stueplan afgår to rør til hhv. en udendørshane og koldt vand til badeværelse og WC. I badeværelse og udendørshanen sætter kalken sig.

Hvor kommer kalken fra ? kan I hjælpe

VH

Peter



PeterMW
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kalk i alt vand i Danmark, forskelligt i forhold til hvor i landet man bor, at det så kun viser sig to steder ved jeg ikke hvad skyldes. Men du kan få monteret en ionbytter på indgangen til huset, den ændre kalkens strutur så den bare løber igennem uden at sætte sig. ( Kaldes også en kalkmagnet ) Den har dog intet med de smarte dimser man kan blive prakket på som skulle modvirke kalk .
Hej tak for dit svar.
Jeg har overvejet en ionbytter, men jeg tror måske ikke det et nok.
Det som undrer mig er nu at der i de nævnte aftapningssteder kommer så meget kalk ud. Hvis man hurtigt åbner og lukker for hanerne kan man "pumpe" hele håndfulden ud. Det jeg ikke forstår er hvorfor det kun forekommer i den kolde hane og i aftapningssteder inden vandvarmeren. Det burde ikke være muligt ,men kunne man forestille sig at kalken kommet fra vandvarmeren og drysser tilbage ned i vandtilførslen med koldt vand for herefter at blive ledt ud i røverne når det lukkes op ? Hvis kalken kommer fra vandvarmeren, ville der så ikke være kalkholdigt indhold i det varme vand.

Hilsen Peter
Jo der burde være kalk i det varme vand især, det lyder meget mystisk. Prøv at lukke for hovedhanen og tøm så rørene fra det laveste sted, faktisk skal du åbne for samtlige haner i huset. Lad det stå tomt i nogle timer. Luk så af og lad  der komme tryk på igen, det kan være oplageret kalk i dine gamle rør der frigives i øjeblikket, men der kommer helt sikkert masser ud hvis du laver den lille øvelse. Husk at slukke for vandvarmeren medens du lukker af for vandet.
Det frigav meget kalk, men fortsat kun i den kolde hane og kun i badeværelse og udendørshanen, der kom intet kalk i køkken eller vaskehus, kun ubetydelig lidt rust.Det må vel betyde at kalken kommer fra kalkaflejringer i vandrøret fra køkken og til badeværelse og udendørshanen ? Og at kalken løsrives af trykændringer i røret når der tændes og slukkes for vandet ?

Hilsen Peter
super, men hvorfor kommer der så ikke også kalk op i vandvarmeren og ud i det varme vand. Kalken opløses ikke særligt meget i varmt vand.sidder der mon et filter ?

Hilsen

Peter
din koldtvandstilgang til vandvarmeren går ind i bunden på beholderen,
det varme vand går ud i toppen af beholderen, derfor får du ikke kalkgrus i det varme
det tyder på at din vandvarmer er tilkalket.
prøv at luk for koldtvandstilførslen til vandvarmeren og se om der stadig kommer kalk i de kolde haner.
hvis der efter et stykke tid ikke kommer kalk , så har du fundet ud af hvor det kommer fra

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

jeg tror du har ret! Når vandtilførslen til vandvarmeren lukkes kommer der ikke kalk ud i badeværelset og såsnart der åbnes kommer der kalk igen.Det vil sige at kalk fra varmtvandsbeholderen drysser ned i det lodrette rør med koldt vand og ledes herfra ud i røverne il hhv. Badeværelse og udendørs vandhane.

Spørgsmålet er nu om det kan betale sig at afkalke en vandvarmer og hvordan ?

Vh

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis