Lime en møtrik på gevindstang.

Ja overskriften lyder måske sindsyg

Sagen er at jeg er ved at bygge en slibemaskine og har brug for at lave min egen bolt...
Min plan var at bruge en indslagsmøtrik og så lime en gevindstang fast i den, fordi jeg har brug for at få en plan flade, samt at "møtrikken" ikke drejer rundt i hullet.

Jeg ved at der findes lim til sikring at møtrikker mm mod rystelser, men spørgsmålet er om det kan holde, hvad med almindelig Araldit eller 10 sekunder's lim ?

Eller har i andre gode ideer til at montere en bolt sikkert fast, i en træ skive der drejer rundt med lynets hast    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med to møtrikker skruet sammen på gevindstangen?

Men ville nok bruge noget gevindsikring for alle tilfældes skyld.

Kender du ikke en der kan give det en lille svejseklat? Det lyder som noget der er til at transportere....

Træd ikke på mine ledninger :o)
Selvfølgelig Kim, jeg smider da en en spilt i. 
Tak for ideen 

Jeg vil senere lave en lille billedserie så andre kan stjæle min ide 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad med at svejse den på? Det er da i hvert fald en holdbar løsning.
Men det er selvfølgelig ikke nemt, hvis man ikke selv kan, eller kender nogen der svejse, og gerne TIG 
Det har jeg også tænkt på, men jeg er nervøs for om det bliver lige... der skal ikke meget varme til før end det bliver skævt.
Det næste problem er hvordan jeg får "banket" 4 "bolte" igennem en træplade der er næsten 40mm tyk, så indslagsmøtrikkerne griber i pladen, men uden at de bliver skæve.
Tror det bliver noget med at bore nogle lidt for store huller i mit bord, så jeg kan styre det   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hej.
Du gir os sgu ikke mange chancer for at gennemskue projektet.


mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 14 aug 2013 00:45
Hej.
Du gir os sgu ikke mange chancer for at gennemskue projektet.


mvh

Nej men der skulle komme billeder af opfindelsen

Jeg ville noget finde noget andet end en gevindstang, hvis det er noget der kommer op i mange omdrejninger, en standart gevindstang er ikke af den bedste stålkvalitet, samt et gevind har nemt ved at brække, på grund af den kærvvirkning der er, i den skarpe bundprofil af gevindet.

Men sæt nu et par billeder ind, så kan vi nok komme med nogle konkrete forslag.

mvh jens
Du fører gevindstang igennem emnet, skruer indslagsmøtrik på og slår møtrik fast i emnet, så sidder den lige.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 14 aug 2013 00:45
Hej.
Du gir os sgu ikke mange chancer for at gennemskue projektet.


mvh
Nej jeg ved det godt, men det er svært at forklare med ord.

Jeg har en bænksliber med 2 slibesten på, og planen er at skifte den ene sten ud med en stor skive(25-30cm i diameter) af træ hvorpå jeg kan lime sandpapir. Så skal der laves et land der kan vippes i alle tænkelige vinkler, så jeg kan slibe ting vinklerette, eller andre vinkler. 
Men for at montere en så stor skive på en ø 12mm aksel, uden at der er nogen møtrik der sidder midt i det hele, er min plan at lave en skive i træ istedet for slibestenen, derefter lave en stor skive, som bliver fastgjort på den lille skive med indslagsmøtrikker og en undersænkning, for den store møtrik(og skive) der holder det hele på plads på motoren.

Håber det giver lidt mening 





Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Klaus Lundstedt på 14 aug 2013 00:45
Hej.
Du gir os sgu ikke mange chancer for at gennemskue projektet.


mvh
Nej jeg ved det godt, men det er svært at forklare med ord.

Jeg har en bænksliber med 2 slibesten på, og planen er at skifte den ene sten ud med en stor skive(25-30cm i diameter) af træ hvorpå jeg kan lime sandpapir. Så skal der laves et land der kan vippes i alle tænkelige vinkler, så jeg kan slibe ting vinklerette, eller andre vinkler. 
Men for at montere en så stor skive på en ø 12mm aksel, uden at der er nogen møtrik der sidder midt i det hele, er min plan at lave en skive i træ istedet for slibestenen, derefter lave en stor skive, som bliver fastgjort på den lille skive med indslagsmøtrikker og en undersænkning, for den store møtrik(og skive) der holder det hele på plads på motoren.

Håber det giver lidt mening 





Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis