Lime en møtrik på gevindstang.

Ja overskriften lyder måske sindsyg

Sagen er at jeg er ved at bygge en slibemaskine og har brug for at lave min egen bolt...
Min plan var at bruge en indslagsmøtrik og så lime en gevindstang fast i den, fordi jeg har brug for at få en plan flade, samt at "møtrikken" ikke drejer rundt i hullet.

Jeg ved at der findes lim til sikring at møtrikker mm mod rystelser, men spørgsmålet er om det kan holde, hvad med almindelig Araldit eller 10 sekunder's lim ?

Eller har i andre gode ideer til at montere en bolt sikkert fast, i en træ skive der drejer rundt med lynets hast    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja overskriften lyder måske sindsyg Sagen er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Ka godt se hvad du mener, men jeg tror jeg ville gå efter een skive med et undersænket hul, der så dækkes af en skive.
Det næste er, om din motor er kraftig nok. Det kræver noget at holde den skive kørende når der skal arbejdes ved periferien. Uden at kunne føre bevis for det, vil jeg tro du skal bruge min. 1 - 1,5 hk og 1400 omdr. Ellers bliver periferihastigheden for stor (og direkte farlig).
Jeg har set sådan noget på youtube med træmænd fra USA.
Min gamle PC er brudt ned med adresserne, men prøver lige at kigge igen.

mvh

 varmetossen

Det må jo være en indretning som denne tallerkensliber ?



Jeg synes det lyder noget klejnt, med en 12 mm aksel, til en ø 300mm skive, den kommer vel til at løbe med 2800 o/m ?
Men jeg synes du skulle få lavet en bagskive i metal, hvor du så skruer din træplade fast på.
Lidt i den stil her, bare tyndere i flangen, og med hullerne længere ude.


mvh jens
Hej  
Ny mand blander sig
For mig lyder det projekt direkte livsfarligt.
En træskive med 3000 omdr./min .
Har du tænkt på hvor hurtigt den kommer flyvende når akslen knækker?
Du skulle hellere købe en evt. brugt elmotor med højest 1400 omdr/min ,
eller bedre 900 , som også findes , herved får du en meget sikrere løsning og
et væsentlig bedre sliberesultat , som en anden også skriver , brænder du bare
det ,som du skal slibe i , med den alt for høje skærehastighed.
Jeg taler af erfaring. Har selv en selvbygget tallerkensliber med 400mm stålskive .
Motoren kører 700 omdr./min . Den sliber fantastisk og sandpapiret holder meget længe.


Johnny cnc
Hej Johnny og andre.

Jeg kan godt se hvad i mener, så det kunne være at jeg skulle styre mig og finde en egnet motor til mit projekt.

Tak for advarslerne, det er jo det der er så fedt ved et sådant forum. 

Jeg vender tilbage når jeg har fundet en egnet motor til "dyret" 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Nu har vi ikke hørt nærmere, men det første problem dit projekt møder, er vibrationer.
Derfor foreslog jeg een skive fæstnet på akslen. Alt, der roterer med mere end en omdr.
pr. sec.  laver ballade hvis det ikke er afbalanceret, og mere så, jo større diameter.
Og jeg vil stadig give sidste debattør ret, max. 1400 omdr.
Ja, ok, du kom så lige indenom

mvh  

 varmetossen

Annonce
Hej Klaus.
Jeg havde set en fidus med at balancere skiven på en kugle, placeret på et lille rør, på et plant underlag, for at teste om den er afbalanceret. Ved at bore med et forstnerbor kan man fjerne vægt til den er totalt i balance (lidt ligesom at afbalancere et bil hjul)

Men tak for advarslerne omkring hastigheden, den havde jeg ikke tænkt som et problem. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tror som ikke at akslen er det store problem son nogle nævner, men at du bruger en træskive er bekymrende. Selv en lille ubalance kan flå skive i stykker ved de hastigheder. ydermere skal du også være sikker på at skive ikke kaster ift. akslen.

  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis