Fyrretræsplankegulv ovenpå eksisterende trægulv

Jeg har tænkt mig at lægge et nyt fyrretræsplankegulv ovenpå et eksisterende trægulv i et lille badeværelse, hvori halvdelen af gulvet består af træ. Ved bad og toilet er der klinker. Klinkegulvet skal der ikke ændres på.

Jeg er imidlertid i tvivl om, hvordan jeg skal gribe lægningen af trægulvet an.

Jeg har læst mig frem til, at man kan lægge et nyt gulv som ”et svømmende gulv”. Som jeg forstår det, betyder det, at gulvet kun holdes fast af fodlisterne?

Men der står, at man ikke må anbringe tunge ting ovenpå ”et svømmende gulv”. Mit problemet er, at jeg har en vaskemaskine stående ovenpå trægulvet, og den kan kun placeres der. Der er ikke plads andre steder.

Hvordan skal jeg så lægge det nye trægulv? Skal hver planke sømmes? Skal der limes? Skal der i øvrigt lægges noget mellem de to lag trægulv eller kan det undlades?

 


Flittiglise
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til siden.

Et svømmende gulv lægger til dels løst, træ er et "levende" materiale som skal/må kunne udvide og trække sig sammen når det bliver henholdsvis vådt & tørt.

Hvis det er "låst" fast vil gulv-brædderne kunne revne, det må kunne arbejde en smule.

I gl. dage sømmede man gulvbrædderne i noten (rillen om du vil) med dykkere, med mellemrum.

Følg bare producentens anvisning så går det ikke helt galt. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu lægges svømmende gulve normalt ikke på et gammelt ujævnt gulv, men på en undergulv af plader eller beton.

Nu du skriver badeværelse og vaskemaskine, så ville jeg da overveje et laminat gulv, frem for fyrretræ som ikke tåler videre fugt.
Hej

Tak for alle tre svar .

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om, hvordan jeg skal lave det.

Ifølge producentens anvisning på pakken, skal brædderne skrues fast. Så det skal jeg måske bare gøre?

Det gamle gulv er nu forholdsvis et jævnt underlag. Jeg har læst, at man skal lægge noget gulvpap/-filt imellem de to lag?

Grunden til, at jeg har valgt et fyrretræsgulv, er, at det nye gulv skal males i den samme nuance som klinkerne på resten af gulvet, så det fremstår som én ensartet gulvflade.

Mvh

Flittiglise
Hvis der er bad i dit badeværelse får du svært ved at lave et trægulv der overholder reglerne for vådrum. Medmindre der er en opkant på 3 cm eller mere mellem klinker og trægulv er hele gulvet + 10 cm op ad væggene at betragte som våd zone, dvs. det skal beskyttes med enten beton eller godkendt vådrumsmembran.
Annonce
Som jeg nævnte tidligere skal du heller ikke skrue det nye gulv fast til det gamle.
De vil arbejde forskelligt, og følgerne på det, vil helt sikkert være at det flækker og ikke holder i længden

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Super tak for begge nye svar.

Det med vådzone/vådrum er der styr på :-)

Flittiglise
Super tak for begge nye svar.

Det med vådzone/vådrum er der styr på :-)

Flittiglise
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også