Overgang mellem kabelrør og kabeldækjern

Hej LDS

Kablet mellem huset og garagen er udskiftningsparat.

Der er i dag nedgravet kabel i stålrør - kender ikke rigtig dybden. Jeg er nået frem til, at den nye løsning kunne være, at den gamle føring sløjfes, og så graver jeg ned og lægger et tomrør. Kablet kommer til at gå et stykke op ad husmuren, inden det går ind i huset.

Gravearbejdet kunne jeg jo så godt tænke mig at gøre, og så kan elektrikeren komme til at udføre sin del af arbejdet efterfølgende.

Men af hensyn til min nysgerrighed og eventuel muligheden for, at jeg kunne udføre denne del selv:

Hvordan udføres overgangen mellem kabelrør og kabeldækjern (eller stålrør alt efter, hvad det bliver)?

Jeg har set sådan en løsning før, hvor der blev skåret et par cm i kabelrøret på langs og klemt sammen, så det passede i dimensionen på kabeldækjernet, men så var kabelrøret jo også synligt over jorden, og jeg tvivler på, hvor tæt det er.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Nu er det jo ikke vand der skal igennem, så derfor behøver det ikke at være tæt.

Normalt lader man røret (plastrør) i jorden gå ca 10-15 cm under jordoverfladen ved muren det skal føres op af (hvis man overhovedet bruget rør, da det jo lige så godt kan ligge i jorden med diverse dækbånd over), og så montere kabeldækjernet på dit kabel der kommer ud af røret.

Men handler det om at du vil lave en "tæt" samling, så du senere kan skifte kablet, uden at skulle grave op igen? 
Hvis det er tilfældet, så skal røret føres ind gennem væggene i begge ender og der må ikke være nogle skarpe knæk på røret, da det ellers bliver svært at få et nyt kabel igennem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Først og fremmest behøves kablet ikke at ligge i rør i jorden, det skal bare min. graves ned i 35cm med tykt dækbånd eller i 70cm med tynd dækbånd. Derudover skal de første 20-30 cm op af jorden og små 10-15 cm ned i jorden enten være i dækjern eller stålrør af sikkerhedsmæssige årsager. Derefter kan kablet fortsættes med bøjler, rør eller kanal op af husmuren. Den pæneste løsning ville være et stålrør med en bøjning ind i vægen, eller en dækprofil fra top til bund.
Tak PinkHenrik og tak for svaret

Næ, det er dog ikke vand, men jeg tænker blot, at der vil da komme noget jord ned i tomrøret, når hullet fyldes igen, hvis man ikke gør noget for at forhindre det, da den indvendige diameter på tomrøret er større, end hvad kabeldækjernet kan dække.

Jeg var ikke så langt fremme, at jeg havde planlagt at kablet nemt skulle kunne skiftes.

@Mikkel0210
Tak for dit svar
Nej, det er jeg klar over. Jeg er bare blevet lun på ideen omkring tomrør. Jeg tænker, at hvis jeg på et tidspunkt kunne tænke mig en udvidelse af installationen, så ville den løsning være at foretrække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis