Montering af gips på fliser

Jeg skal igang med at montere gips i et stort lokale der tidligere har været brugt til levnedsmiddel fremstilling. Her er fliser fra gulv til loft. For at lette processen lidt vil jeg klæbe gips direkte op på fliserne, med noget i stil med FERMACELL klæbemørtel..

I den forbindelse ville jeg gerne høre om der var nogen der har nogle gode råd eller erfaringer med den type montering, jeg tænker at der måske skal skæres nogle riller i fliserne for at give gipsen bedre mulighed for at sætte fast.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en holdbar løsning, fjern fliserne først og puds så væggene op igen, alt andet bliver noget fusk.
Havde så absolut ikke været bange for at klæbe gips direkte på. En nem måde at få en ret og jævn væg, og ikke fusk i mine øjne. Jeg har tidligere benyttet alm. fliseklæb til opklæbning + evt. nogle få skruer med en stor skive på, til fiksering, indtil klæbet tørrer. Holder fint, og giver en stabil væg.


 

Hvorfor gips ? Du kan få en meget flot væg ved at pudse fliserne over med Multipuds. Først et tyndt hæftelag og derpå et dækkende lag, der skjuler fugerne helt. Du kan finde en fin arbejdsanvisning her:

http://www.skalflex.dk/side5231.html

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

I forhold til kondens, tror jeg ikke det er smart, at klæbe gips op på en flisevæg.
Men du kan skrue et stålskelet op på væggen, som du montere dampspærre og gips på.
Tak for de mange svar.. Jeg er bestemt ikke fast besluttet omkring gips endnu. Tanken var bare at det ville være nemmest for ikke faglærte.

Rummet skal bruges til beboelse, men jeg tænker ikke at der er problemer med fugt da der er en fin ydermur i tegl, ny hulmursisolering og ligeledes tegl indvendig.

Hmmm !
Måske du lige skulle lære lidt mere om fugt indendører, den kommer ikke udefra som du måske tror. Det er faktisk os selv der gør boligen fugtig, potteplanter bad madlavning ja selv når du sover afgiver du fugt fra din udåndning o.s.v. Det er grunden til at det er så vigtigt at lufte rigtigt ud mindst to gange 5 minutter hver eneste dag, noget som mange desværre glemmer. Så jeg vil stadig anbefale dig at fjerne fliserne så dine mure også kan ånde.
Der er nu ikke meget "ånderi" tilbage gennem huses ydervægge længere. Dampspærrer, lim, vådrumsmenbraner, mikcrodispenser og akrylplastmaling og fanden og hans moster, har kvalt vore boliger. Så fliser fra eller til gør ikke så meget.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Gamle Huse du må da være Montør, med den holdning !
Det er ikke en holdning. Blot en konstatering af realiteterne, hr. Håndværker. De stigende tykkelser på isolering har jo desværre nødvendiggjort dampspærrer. De bedrer ikke indeklimaet.

Jeg kender ikke det konkrete hus her. Men hvis det har levet med de fliser til nu, så går det vel også fremover... eller hvad mener du ?

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis