Montering af gips på fliser

Jeg skal igang med at montere gips i et stort lokale der tidligere har været brugt til levnedsmiddel fremstilling. Her er fliser fra gulv til loft. For at lette processen lidt vil jeg klæbe gips direkte op på fliserne, med noget i stil med FERMACELL klæbemørtel..

I den forbindelse ville jeg gerne høre om der var nogen der har nogle gode råd eller erfaringer med den type montering, jeg tænker at der måske skal skæres nogle riller i fliserne for at give gipsen bedre mulighed for at sætte fast.
Jeg skal igang med at montere gips i et stort... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at selv om spørgeren ikke er Håndværker, kan han godt lave noget der minder om kvalitet, at klistre gips uden på fliser syntes jeg er noget sjosk nem og "billig" løsning som på sigt vil give problemer.
Manden vil vel også gerne have noget op på væggene og en gipsplade holder ikke til noget i den retning, d.v.s. at der skal forbores og bruges ravplugs til alt der skal hænge på væggen også et billede, hvor smart er det !

Det er rigtigt at huse i vore dage er nærmest sundheds skadelige at bo i, nærmest som at bo i en plastik box. Her hvor jeg bor er der heldigvis ikke noget af den slags men huset er også bygget længe før nogen tænkte på dampspærre o.s.v. ( 1907 )
Mit hus er også fra før verden gik af lave, bygget i 1902 :-) Men jeg må da også bruge rawplugs til ophæng. Her er jo mur selv i skillerummene.

Jeg er da meget enig i, at fliserne helst skal væk. De er jo også irriterende at bore i. Mit eget forslag om Multipuds var da også blot en mulig vej væk fra gips, hvis man insisterer på en nemmere løsning.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Jeg kan se at vandene kan gå højt når det kommer til damp eller ingen damp. Til det vil jeg sige at der er godt ventileret i rummet, så jeg håber det opvejer eventuelle problemer. Og jeg må nok indrømme at mængden af arbejde der skulle ligges i at fjerne godt 130m2 fliser, er for voldsom til at jeg selv kan finde tid til det. Og at der så derefter skal bygges skellet op er desværre bare en pløk mere i mit kors.

Men jeg er meget glad for jeres råd og ideer. Jeg syntes det lyder interessant med en puds ovenpå fliserne. Vil det ikke altid kunnet ses at der har været fliser?
Ned med de fliser og puds så væggene op, fx med gipspuds. Med det rigtige værktøj går det nemt.
Fliser og fuger kan skjules helt med den nævnte Multipuds. Men produktet er forholdsvis dyrt. Når der er tale om 130 kvm vil der være meget at spare ved at fjerne fliserne og pudse op med en almindelig strandmørtel.

Med det rette værktøj... fx en elektrisk borehammer monteret med en bred mejsel... er det overkommeligt at fjerne fliserne og klæberen bag dem. To dages arbejde for 1 mand, vil jeg umiddelbart tro.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis