opklodsning af støer på jordbund

Hej alle

Håber i kan hjælpe mig

Har købt en nedlagt landejendom fra 1850, som jeg skal til at renovere.

Mit problem er at jeg har fjernet det gamle gulv som har lagt på bjælker, opklodset på mursten som har stået på ren jordbund.

Min mening er at opklodse det nye gulv på kento strøer 40x63 og som opklodsning bruge 195x195 mm reglar, med murpap og dampspærre mellem jordbund og murpap

Det skal siges at der er plads til ca 400 mm isolering.

Min rækkefølge

Jordbund
Dampspærre
Murpap 
195x195mm reglar
strøer
forskalling
varmefordelingsplader
massiv doglas trægulv

Er dette den rigtige mulighed, når jeg ikke vil bruge beton

Håber der er nogle som kan hjælpe


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
dampspærren skal på den "varme" side af isoleringen, altså øverst. burde du ikke grave ud for at fylde stabilgrus nederst med et klaplag beton til feks Sundolit?

 

Der ligger jo et lag mur pap mellem jordbund/dampspærre og opklodsningen. Har dog lecablokke i tankerne
Hvis det var mig ville grave ud så der kan komme 30cm flamingo og beton med gulvvarme.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Hvad er grunden til at du ikke ønsker beton?

Jeg har et tilsvarende hus, dog lang nyere, da det er fra 1897 og jeg har lige fjernet gulvet i et værelse og det var opbygget på samme måde.
Min plan er 350mm EPS på afrettet lag
-8-10cm beton
-fugtspærre
-EPS med riller og varmefordelingsplader til gulvvarme
-trægulv

Isoleringen bliver lavet med skrå kanter, for at undgå at komme for tæt på/under syldstenene. Ikke 100% optimalt, men bedre end det hele skrider.
Annonce
grunden er tørretiden på betonen. det har jeg ikke tid til at vente på..
Der er flere årsager til at du bør overveje ikke at have så travlt ;-)

Du er igang med at konstruere en krybekælder - konstruktionstypen er ikke længere anbefalet pga talrige eksempler på råd/skimmel og skader fra smådyr - dvs du risikerer at dit gulv sejler efter få år og evt problemer ifm forsikringsforhold.

Du bør understøtte dine bjælker ordentligt, dvs ned til bæredygtig bund og minimum frostfri dybde f.eks via punktfundament med bjælkesko.

Du bør som en del af dit projekt at etablere effektiv ventilation af kælderen samt værn mod smådyr - ellers er der alvorlig risiko for at dit bliver dit hus spist rådner op nedefra.

Jeg siger ikke at du kan undgå beton, men at du nøje bør overveje din plan for hvad du er igang med!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

de 10 cm beton tar altså ikke lang tid om at tørre

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis