Ældre lampeudtag

Hej alle,

Jeg behøver lidt hjælp. Vi er flyttet ind i et ældre hus hvor der sidder et par lampeudtag i stuerne af ældre dato. Jeg vil tro, at de virker, men jeg aner ikke hvordan man sætter en lampe i. Hullerne passer tilsyneladende ikke til et "normalt" stik (stikprop), selvom det er tæt på. Jeg kan godt skrue hele udtaget ned, men det bliver jeg ikke klogere af. Skal man bruge en særlig stikprop som passer eller kan er den for gammel (og bør udskiftes?).



Mange tak for hjælpen!


Mvh Cas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at lade en elindstaltør lave et nyt lampeudtag, det der er temlig gammeldags. Og nej der skal ikke sættes en form for stik i.
Det er ikke noget problem at opsætte en lampe i dette udtag.
Ledningerne føres op i de huller du ser forneden og på siden af udtaget er der en skrue, hvormed du spænder ledningen fast.
Hvilket af de, såvidt jeg kan se, fire huller, der har nul, fase og mellemledning må du prøve dig frem til, men der står normalt på udtaget et P for fase og N for nul, men lad være med at stole på, at det er korrekt forbundet.
Det var da bedre at spørgeren fik sat noget nyt og mere sikkert op, jeg skulle ikke nyde noget af at experimentere der. Og gør du det så husk at slå strømmen fra på hovedafbryderen før du roder.
Skrevet af Håndværkeren på 12 aug 2013 12:17
Det var da bedre at spørgeren fik sat noget nyt og mere sikkert op, jeg skulle ikke nyde noget af at experimentere der. Og gør du det så husk at slå strømmen fra på hovedafbryderen før du roder.

Hvad mener du med mere sikkert? Udløbsrosetten er af porcelæn og dermed en af de bedste isolatorer. Du burde bekymre om de ledninger, der er bag ved. De kan være de gamle vulkaniserede ledninger og rørene ender sikkert ikke i en loftsdåse. Det kan være en større omgang, at bringe installationen op til dato. Udskiftning af ledninger osv. Noget andet er, at havde det været mit hus, havde jeg skiftet ledningerne (hvis de ikke var plastisolerede) og udløbsrosetterne, men det var ikke det spørgsmålet gik på.

fase
Ja det er en gammel sag , fra el`s  barndom , jeg ville nok også el sanere det gamle hus , men det er ikke let da de gamle stofledninger sidder godt fast i de gamle rør , men installationen er fuld lovlig og du skal bruge 2 af de små huller i roseten til din lampe og de små skruer i siden , de store skruer må du ikke røre da de er til den faste installation.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Tak for dit meget informative svar. Jeg vil prøve mig lidt frem, men jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan finde en skrue på siden, som du beskriver. Altså den jeg skal bruge til at spænde ledningerne fast med. SKAL den være der eller kan der være en anden måde at spænde ledningerne fast på?

Mvh Cas
Så vidt jeg kan se, er der da et hul oppe på den ene side, der sidder skruen sikkert skjult inde. Men det er stadig tvivlsomt om du kan bruge det !
Der bør være en vandet skrue til fastholdelse af ledningen. De kan dog let være helt eller delvist skjult af gammel loftsmaling, så prøv at rense keramikken lidt af ved at skrabe med en skruetrækker.

Er der ikke noget hul på siden af keramikken, så må jeg give op, for så kender jeg ikke den type.
Hej efry,

Tusinde tak for hjælpen. Der sad minsandten skruer på siden og lampen er nu skruet op og virker fortræffeligt. Tak igen.


Mvh Cas
Også tak til dig, Svend. Lampen er sat op og det hele virker.

Mvh Cas
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis