Den rigtige spærdimension?

Hej LDS'er

Jeg skal have lavet taget på en mindre tilbygning med ensidig taghældning. Jeg påregner, at lægge noget Icopal Selvklæber tagpap, som en to lags løsning med base og top. Underlaget bliver 18mm tagkrydsfiner.

Bygningen er ca. 3,15 meter bred, og de nye spær skal være ca. 5,40 meter lange.

Men hvilken dimension ville være den rigtige?

Jeg har fået oplyst, at jeg sagtens vil kunne bruge T1 spærtræ i dimensionen 47x245mm, som lægges pr. 60 cm c/c.  Er det den helt rigtige spærdimension? 

Hvis jeg kan bruge ovenstående spærdimension vil jeg så kunne lægge 2 gange 95mm rockwool mellem spærene, hvilket vil give en ventilationsafstand over rockwool'en på 55 mm eller skal jeg op på 70mm for at være sikker på den rigtige ventilation?

Hvad nu, hvis jeg gerne vil have en kortere afstand mellem spærene vil jeg så kunne reducere højden på spærene?

Hvad er jeres erfaring med Icopal Selvklæber tagpap?

Er der nogen herinde der har et bud på, hvad det vil koste at få en prof. tagmand til at brænde noget tagpap på? Ca. 15 kvm.


På forhånd tak for eventuelle indkommende svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du efterspørger er sådan set en ingenørberegning, som de færreste lægfolk kan svare på.

Det man som oftest gør, er at kontakte producenten af spærtræet, som så kan lave beregningen for dig.
Men det er helt sikkert muligt, at reducerer højden, ved at lægge spærrene tættere, eller bruge en anden type spær som f.eks Kerto.
Det er jo ikke noget tungt tag, men rådfør dig med en prof, er mit råd.
Hej Allan

Du kan godt benytte de beskrevne spærstørrelser. Dog med forudsætning af, at spændvidden ikke er større end 5,0 meter og hælningen er under 15 grader. Det er i en styrke på C18. Har du større spændvidde eller hældning, er du nødsaget til at benytte min. C24, hvilket også er normalt som spærtræ.

Hvis du udlægger spærene i afstand 0,4 meter, kan du gå én diminsion ned til 45 x 220 mm, stadig i C18, og max 5,0 m i spænd. Men det giver så også mindre plads til isolering

Du skal sørge for at der er 70 mm luft over isoleringen, og husk samtidig for god ventilation, ved feks udluftningshætter i hvert spærfag

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Hej Thomas

Mange tak for svaret.

Jeg tror, at jeg vælger dimensionen 45x245 mm i C24, og så ligger jeg dem c/c pr. 60 cm.

Men tror du ikke, at jeg kan nøjes med en luftspalte på 55 mm, således at jeg kan ligge 2 gang 95 mm Rockwool? Ifølge denne vejledning, på side 36 fra Icopal, står der min. 45 mm.

Du nævner god ventilation ved f.eks. udluftningshætter, men på samme side i ovenstående vejledning står der også: "Tidligere anvendtes i stor udstrækning specielle taghætter til sikring af den nødvendige ventilation. Byggeteknisk har disse hætter imidlertid i en række tilfælde vist sig at gøre mere skade end gavn. I dag frarådes hætter derfor på tage med en hældning under 10 grader."

Da min taghældning er ca. 9 grader, så er jeg noget i tvivl om det er rigtigt, at bruge den ventilationshætte. Hvis ikke hvad gør man så?




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
De 45 mm luftspalte vil være ok, med det faste undertag.

Istedet for udluftningshætter, kan du evt. lave udluftning i både top og bund af taget i forhold til beskrivelsen. Så er hætterne ikke nødvendige.
Men jeg ville i hvert fald altid lave en eller anden form for udluftning

Held og lykke med projektet

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Mange tak for svaret.

Jeg kan ikke lave udluftning i top og bund, da taget er en ensidig tagflade, som går ud fra huset og muren går højere op på den ene langsiden.

Vil jeg kunne lave nogle små slidser/lufthuller i spærkanten lige under krydsfinerpladen, f.eks. 20 mm i diameter eller 20x20 mm. Således at vinden kommer ind ved tagfoden og  presses ud i de nævnte slidser/lufthuller - Men vil det svække spæret for meget?
Eller er der en bedre løsning?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg er med på det ensidige fald. Troede bare den var fritstående den anden vej.
Ved at lave hakker i spærene kommer du kun op i en udluftning på 4 cm2. Så er der lang vej igen.

Jeg ville nok vælge at sætte de hætter i, og så have ventilation nede fra ved tagfoden. På den måde vil der komme et "gennemtræk".

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Hej Thomas

Sorry, Jeg kan godt se, at jeg ikke har fået beskrevet det med muren langs den ene langsiden, beklager.

Hvor meget ventilation skal der være i cm²?

Ved du,  hvor stor en udluftning i cm² man får ved brug af ovennævnte ventilationshætte?

Går ud fra, at det vil være passende, at sætte 5 stk udluftningshætter, dvs. et i hver fag. Eller kan færre gøre det, da de jo ikke er kønne?

Mange tak for dine gode svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis