Johnsom 1998 2 takt. 15 hk

Hej eksperter
Jeg har købt den fineste påhængsmotor - forleden skulle vi starte den 1. gang, vi trak og trak en god time og intet skete, derefter gav vi den et skvat benzin i den ene cylinder og så startede den ellers, - og kørte upåklageligt.

Dagen efter monterede vi motoren på jollen, men ved søsætning fik vi samme problem, her gav vi den dog et skvat benzin med det samme og vupti den startede og vi fik nogle gode timers sejlads.

Senere samme dag startede jeg den fint 1 træk (kold motor) og den startede, - men dagen efter ville den igen ikke starte.

Til orientering har motoren ikke sejlet i 5 år, men været startet regelmæssigt.

Har nogen en ide til dette problem?


Gode hilsner, Martin

Gode hilsner, Martin
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som om, din choker/koldstarts-primer ikke virker. (eller du har glemt at bruge den)
Hej Jens
Jeg bruger choker og kan høre en forskel på lyden når den bruges, - har også brugt chokeren til at slukke motoren, trækker jeg så stopper motoren prompte.

Kan det være karburatoren måske der skal renses?

Gode hilsner, Martin
Jeg har søgt efter en manual til sådan en motor, er der nogen der har et link?

Gode hilsner, Martin
Når motoren køre perfekt, når den først er startet, synes jeg ikke det tyden på skidt i karburatoren.
Har du pumpet "benzinbolden" helt hård inden du starter?
Nye tændrør kan også hjælpe til, at den er nemmere at starte.

Min 15 hk Mariner 2-takter, har sådan en primer funktion i chokeren, at når man trækker chokeren ud, sprøjter den lidt benzin ind samtidig, så chokeren skal trækkes ud en 3 gange, når den er helt kold.
Men som jeg husker, har din motor ikke den funktion.
Hej Jens
Den kører perfekt når den er startet, rolig tomgang, god fart etc., benzinbolden er helt hård og der er ingen lækager, den har nye tændrør så det burde ikke være det - jeg er lidt på bar bund - men vil lige prøve at trække 3-4 gange som du siger.

Hvis du har andre gode ide'er må du gerne komme på banen - og hvis du bor i nærheden "maler jeg dig gerne sort" for at kigge på dyret

Gode hilsner, Martin
Annonce
Du skulle rense den karburator, der kan være lidt vanddråber eller lidt slam i, tjek så også om der er vand i tanken.
Det var mere int. hvad der sker, hvis du kun lukker chokeren lidt.
Hvis vi antager at der kan være skidt ved hoveddysen i karburatoren, kan du gi' lige så meget choker, du vil, der kommer ikke benzin i indsugningen.
Gammelt benzin dur ikke, det vil gi problemer.
Når du starter ved hjælp af en " snaps " kommer motoren op i en del flere omdr. end du kan præstere ved håndkraft, og det kan måske ved hjælp af det større vacuum få lidt benzinen igennem strålerøret, så kan en lille smule choker hjælpe.
Men få det hele renset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs m.fl.
Jeg prøvede at starte den forleden igen (kold), jeg pumpede i chokeren, bolden var hård, fuld gas etc., - intet skete. Lod motor være motor og monterede istedet 3 fiskestangsholdere. Herefter prøvede jeg igen, og vupti startede i første træk?, i går prøvede jeg så igen at starte motoren (kold) uden held.

Inden jeg splitter karburatoren ad vil jeg lige tjekke tændrørene (de er nye) som jeg mistænker for at være forkerte, ved i hvor jeg kan finde den korrekte type tændrør til denne mortor?, - har i yderligere input efter denne briefing?

Martin

Gode hilsner, Martin
Hvis den ellers køre fint, når den er startet, tror jeg ikke det er tændrørene der er galt med, men tjek lige elektrode afstanden.
Men ellers tag ind til din lokale forhandler, så finder han de rigtige tændrør.

Jeg tror ikke du skal give den fuld gas, når du starter den.
Har du tjekket om din choker lukker helt?

Er benzinen ny og frisk, og bruger du outboard totaktsolie. (totakts olie til knalderter og motorsave dur ikke)

Choker og fuld gas hænger ikke sammen.

Hvis den stinker af benzin så fuld gas og INGEN choker.

På mange motorer sidder der to mærker der skal sidde overens, når man koldstarter.. Det er en lille smule gas, hvis den skal have gas..

Normal skal gassen helt ned i tomgang, når du starter med choker.

Husk at have en reservesnor med..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Griner - reservesnor kan blive nødvendig når man tager sig selv i at rive som en sindsyg, - jeg har hørt fra andre at den skal have fuld gas, choker mv., men nu vil jeg prøve og starte uden gas.

Hvis man demonterer karburatoren, kan man så rense den med trykluft + benzinrens uden af skulle pille ved indstillingerne?

Gode hilsner, Martin
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også